پی پال یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های آمریکایی است که هم اکنون بیش از ۱۷۰ میلیون کاربر فعال در شبکه خود دارد که روزانه مبلغ بسیار بالایی را در این شبکه منتقل می‌کنند. در قسمت اول این مقاله به بررسی سیستم انتقال وجه الکترونیکی PayPal و تاریخچه آن در گذر زمان پرداختیم. در این قسمت از مقاله به بررسی خدمات پی‌ پال و بحث‌های امنیتی آن خواهیم پرداخت. با آغاز سال ۲۰۱۷، PayPal در ۲۰۲ فروشگاه به ۱۹۷ میلیون کاربر فعال خود در ۲۵ واحد پول کشورهای مختلف جهان،خدمات انتقال وجه ارائه می‌دهد. پی‌پال امکان انتقال پول به صورت شخصی و تجاری را بر بستر اینترنت فراهم کرده است.
مطالعه قسمت اول

خدمات پی پال

کاربران از طریق PayPal می‌توانند وجه مورد نظر خود را به حساب‌های دیگران منتقل کنند، خرید و فروش در فروشگاه اینترنتی خود انجام دهند یا کمک مالی کرده و کمک‌های مالی دیگران را دریافت کنند. کاربران می‌توانند واحد پول مورد نظر خود را انتخاب کرده و با دستورالعمل ارائه شده در پنل کاربری خود، تبدیل از واحدهای دیگر به واحد پول خود را تنظیم کنند. از سال ۲۰۰۹ تا سال ۲۰۱۶ پی پال حساب ویژه دانش آموزان را ارائه می‌داد که والدین می‌توانستند برای فرزندان خود حساب باز کرده و دبیت کارت تهیه کنند. سیاست اصلی در ارائه این حساب، آموزش نحوه پس انداز و ایجاد حس مسئولیت در دانش آموزان بود، که در آگوست ۲۰۱۶ ارائه این حساب را متوقف نمود. در سال ۲۰۰۹، PayPal پلتفرم خود را به صورت متن باز ارائه کرد تا شبکه انتقال همتا به همتا در نقل و انتقالات الکترونیکی قابل استفاده باشد.

اپلیکیشن موبایل پی پال به صورت آنلاین در وب‌سایت و همچنین در فروشگاه‌های Google Play و App Store قابل دانلود می‌باشد. همچنین PayPal خدمات ویژه پرداخت لمسی را در فروشگاه‌ها و وب‌سایت‌های پذیرنده راه‌اندازی کرده است، که کاربر تنها از طریق لمس اپلیکیشن در تلفن همراه خود قادر به پرداخت وجه می‌باشد. در سال ۲۰۱۳، اپلیکیشن پی پال آپدیت شده و امکان جستجوی فروشگاه‌ها و رستوران‌های پذیرنده PayPal به آن اضافه شد.

اپلیکیشن پی پال

مدل تجاری پی پال

موفقیت تجاری PayPal توسط مدیران آن این‌گونه توصیف می‌شود که سیاست پی پال در ۳ مرحله اصلی بنیان نهاده شده است. این سه مرحله عبارتند از:

  • ایجاد PayPal بر بستر ebay و ارائه خدمات به کاربران داخلی آن
  • گسترش PayPal به کاربران و سایت‌های خارجی و بین‌المللی ebay
  • گسترش خدمات پی پال در خارج از ebay

مرحله اول مدل تجاری

در مرحله اول پی پال خدمات خود را به کاربران وب‌سایت ebay ارائه داد. به دلیل اینکه بسیاری از فروشندگان این وب‌سایت افراد شخصی و یا فروشگاه‌های بسیار کوچک بودند و امکان تهیه درگاه پرداخت برای آن‌ها مقدور نبود، ارائه چنین خدماتی از طرف PayPal بسیار مورد توجه قرار گرفت. از سوی دیگر خریداران نیز به دلیل اینکه به راحتی می‌توانستند سایر حساب‌های خود را به پی پال متصل کرده و پرداخت خود را به آسانی انجام دهند، از این خدمات استقبال کردند.

مرحله دوم مدل تجاری

تا سال ۲۰۰۰ درآمد پی پال بر مبنای دریافت کارمزد به ازای هر تراکنش مالی بود. از آنجایی که بسیاری از خریدها توسط کارت اعتباری و به صورت اقساطی صورت می‌گرفت، در نتیجه مبلغ تراکنش‌ها پایین بوده و با احتساب درصد کارمزد PayPal این رقم بسیار ناچیز می‌نمود. پی پال برای حل این مشکل در آمد خود را متمرکز بر ارائه خدمات به کاربران خود کرد. برای مثال محافظت از حساب کاربری فروشندگانی که سیاست بازگشت وجه را پذیرفته باشند.

مرحله سوم مدل تجاری

بعد از اینکه PayPal موفقیت خود در ارائه خدمات به کاربران ebay در سراسر جهان را تثبیت نمود، شروع به گسترش خدمات خود در خارج از ebay کرد. این سیاست گسترش، از نیمه دوم سال ۲۰۰۴ آغاز به کار کرد. برخی از اقداماتی که در همین راستا PayPal انجام داده است عبارتند از :

  • کاهش کارمزد انتقال وجه برای مبالغ بالا، از ۲/۲ درصد به ۹/۱ درصد
  • کاهش کارمزد برای خریدهای خرد مانند خرید آهنگ و یا آلبوم خوانندگان از طریق اینترنت
  • اپلیکشن موبایل پی پال با امکان انتقال وجه از طریق ارسال پیامک متنی

پی پال

سیاست‌های حفاظتی پی پال

سیاست حفاظت از خریدار در PayPal به این شکل است که اگر مشتری هزینه محصول خریداری شده را پرداخت کرده و در تاریخ مقرر محصول به دستش نرسد یا محصول ارسال شده منطبق با سفارش او نبوده یا با توضیحات درج شده برای محصول در وب‌سایت فروشنده مغایرت داشته باشد، می‌تواند شکایت ثبت کند. مشتری می‌تواند تا ۱۸۰ روز پس از دریافت محصول خود ثبت شکایت کند و فروشنده نیز موظف است تا ۲۰ روز کاری این شکایت را بررسی کرده و پاسخگو باشد. در صورتی که این شکایت به جا باشد، فروشنده موظف است هزینه محصول را به همان کارتی که خریدار از طریق آن وجه را پرداخت کرده است، بازگرداند.

مقاله‌های مرتبط:

از سوی دیگر، در پی پال سیاست حفاظت از فروشنده نیز تعریف شده است. در این سیاست‌گذاری فهرستی از شرایط گنجانده شده است که اگر فروشنده آن‌ها را رعایت کرده باشد، شکایت مشتری قابل قبول نبوده و فروشنده مجبور به بازگردانی وجه نیست. هرچند استثناهایی در این فهرست وجود دارد ولی در حالت کلی، این سیاست بر مبنای محصول فروخته شده، کارت های اعتباری استفاده شده برای پرداخت، کشور مقصد و نحوه ارسال برای حفاظت از فروشنده در قبال برخی از خریداران اعمال می‌شود.

امنیت پی پال

در سال ۲۰۰۶، PayPal برای جلوگیری از هک شدن حساب‌های کاربران خود، ورود به حساب کاربری با رمز ۶ کاراکتری را به صورت اختیاری برای کاربران خود فعال کرد. این رمز ۶ کاراکتری به دوصورت قابل استفاده می‌باشد. اول اینکه از بانک ارائه‌کننده کارت اعتباری، دستگاه رمزیاب خریداری شود؛ که در این حالت پس از ورود با نام کاربری و رمز عبور در وب‌سایت پی پال، باید رمز ارائه شده توسط دستگاه در صفحه بعدی وارد شود. در حالت دوم ،رمز یکبار مصرف ۶ کاراکتری به شماره همراه مشتری که در پنل کاربری خود ثبت کرده است، ارسال می‌شود که با وارد کردن آن، وارد مراحل بعدی می‌شود. معمولا روش دوم برای خرید‌هایی که از طریق اپلیکیشن صورت می‌گیرد، استفاده می‌شود. ارسال پیامک نیز هزینه‌ای برای کاربران ندارد و رایگان می‌باشد.

کد امنیتی پی پال

هرچند در سال‌های اخیر رقبای جدیدی برای پی پال پدید آمده است  اما PayPal به دلیل همه‌گیر بودن و اعتبار زیادی که دارد، همچنان با فاصله زیاد در صدر خدمات‌دهندگان عرصه تجارت الکترونیک قرار دارد و هر روز بر گستردگی خدمات خود می‌افزاید.

انتشار : ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 3 =

کانال تلگرام