‍‍
دسته بندی

کارآفرینی یکی از محبوب‌ترین موضوعات جهانی در سال‌های اخیر بوده است و جوانان و افراد بسیاری با ایده‌های خوب سعی کردند در این راه قدم بگذارند، متوجه شوند که کارآفرینی چیست و کسب و کار خودشان را راه‌اندازی کنند. ممکن است به ذهن شما هم خطور کرده باشد که بخواهید کارآفرینی کنید اما نمی‌دانید از کجا شروع کنید یا اصلا کارآفرینی مناسب شما هست یا نه؟ در این مقاله سعی می‌کنیم اینکه اساسا کارآفرینی چیست را به صورت ساده تعریف کنیم و ۵ گام اساسی برای کارآفرین شدن را بیان کنیم.

کارآفرینی چیست ؟

به صورت ساده کارآفرین کسی است که حداقل یک کسب‌وکار را شروع می‌کند، ریسک‌های مالی آن را به جان می‌خرد و تلاش می‌کند کسب و کار کوچک خود را به یک کسب و کار بزرگتر تبدیل کند.

اگر فکر می‌کنید کارآفرینی مساوی است با مدیرعامل شدن کاملا در اشتباه هستید، به عنوان یک کارآفرین شما در ابتدای راه باید همه کارها را خودتان انجام دهید، از بازاریابی و بودجه بندی گرفته تا طراحی و تولید محصول.

کارآفرینی چیست

آیا کارآفرینی مناسب شما است؟

پیش از اینکه بخواهید دست به کار شوید باید یک سوال مهم از خودتان بپرسید، چرا می‌خواهید کارآفرین شوید؟ دلایل متعددی برای کارآفرین شدن وجود دارد، خیلی‌ها به راه‌اندازی کسب و کار و فعالیت در این زمینه علاقه دارند، این می‌تواند دلیل خوبی باشد اما کافی نیست، باید بدانید تنها علاقه کافی نیست رمز موفقیت تلاش و کوشش است، همچنین شناخت نیازهای بازار شما وقتی می‌توانید یک کسب و کار خوب راه‌اندازی کنید که به نیازهای بازار آگاه باشید.

آیا از کار کردن از ۸ صبح تا ۴ بعدازظهر خسته شده‌اید؟ اگر فکر می‌کنید در کارآفرینی زمان کمتری نیاز به کار کردن وجود دارد بدانید در ابتدای راه شما باید ساعت‌های زیادی را صرف کسب و کارتان کنید. فراموش نکنید اگر به دنبال کمتر کار کردن هستید کارآفرینی مناسب شما نیست اما اگر به دنبال آزادی عمل و انعطاف پذیری بیشتری می‌گردید کارآفرینی کاملا مناسب روحیه شما است.

یکی از راه‌هایی که می‌توانید بفهمید کارآفرینی مناسب روحیه شما است یا نه، انجام تست‌های شخصیت است با انجام این تست‌ها می‌توانید نقاط قوت و ضعف خود را بیابید و یک مسیر شغلی را دنبال کنید که احتمال موفقیت شما در آن زیاد است.

۵ گام اساسی برای موفقیت در کارآفرینی چیست ؟

در اینجا به معرفی ۵ گام مهم که شما را در عرصه کارآفرینی با موفقیت روبرو می‌کند می‌پردازیم و شما می‌آموزید که برای کارآفرین شدن از کجا شروع کرده، چه مراحلی را طی کنید و به کدام نقطه از موفقیت در این حوزه برسید.

موفقیت در کارآفرینی

گام اول: ایده‌ی کسب و کار

حتما اولین چیزی که به ذهن شما می رسد این است که ایده کسب و کار و کارآفرینی چیست ؟ در واقع باید گفت ارائه یک ایده‌ی کسب و کار مناسب از آنچه که بیشتر مردم تصور می‌کنند سخت‌تر است. شاید ارائه یک ایده در ظاهر آسان به نظر برسد و بتوانیم صدها ایده ارائه کنیم اما بررسی اینکه آیا ایده ما سودآور است و قابلت تجاری شدن دارد یا نه کار را پیچیده می‌کند.

این مطلب را از دست ندهید:  مدیر ارشد اجرایی کمپانی Uber تحت فشار سرمایه‌ گذاران استعفا داد

یکی از مهمترین راه‌های رسیدن به یک ایده کسب و کار سودآور گشتن به دنبال راه حل یک مشکل است، هر چه مشکل افراد بیشتری را درگیر کند آن راه حل مشتریان بیشتری خواهد داشت. یکی دیگر از راه‌ها مقابله با خود مشکل است.

نکته بعدی در مورد ایده کسب و کار وجه تمایز شما با سایر رقبا است. اگر محصول یا ایده‌ی شما هیچ مزیتی نسبت به رقبا نداشته باشد مطمئنا نمی‌توانید بر رقبا پیروز شوید از جمله مزیت‌های پر طرفدار در بازار می‌تواند بسته بندی خوب، تحویل فوری، قیمت ارزان‌تر و حتی یک نوشته تشکر از مشتری باشد.

تحقیقات بازار

گام دوم: تحقیقات بازار

وقتی ایده‌ی کسب و کار خود را پیدا کردید وقت آن است ببینید جایگاه محصول یا ایده‌ی شما در بازار کسب و کار چیست ؟ و مهم‌ترین نکته این است که ببینید این محصول دارای مشتری است یا خیر. به این کار که یکی از مهمترین عوامل در موفقیت کسب و کار است تحقیقات بازار گفته می‌شود.

یکی از راه‌های تحقیقات بازار تجزیه و تحلیل رقبا و فهمیدن نقاط قوت و ضعف آن‌ها است. شما باید بفهمید چرا بعضی از رقبایتان موفق هستند، آیا از بازاریابی دیجیتال قوی بهره می‌برند؟ آیا روش‌های درآمدزایی آن‌ها شفاف است؟ درآمد چقدر است و ایده‌ی تجاری آن‌ها چقدر ارزش دارد؟ فراموش نکنید نه تنها فقط رقبا بلکه زنجیره تامین آن‌ها یعنی اینکه مواد اولیه خود را از چه منابعی تامین می‌کنند و محصول خود را از چه کانالی توزیع می‌کنند هم مهم است.

راه اندازی کسب و کار

 گام سوم: راه‌اندازی کسب و کار

بعد از اینکه از قابل توجیه بودن ایده خود مطمئن شدید و بازار خود را به خوبی تحلیل کردید حالا وقت راه‌اندازی کسب و کار است. به این نکته توجه کنید که نیازی نیست از روز اول کسب و کار خود را در مقیاس بزرگ راه‌اندازی کنید و هزینه‌های زیادی را متقبل شوید باید قدم به قدم کسب و کار خود را گسترش دهید، برای مثال اگر می‌خواهید یک فروشگاه آنلاین راه‌اندازی کنید لازم نیست تعداد زیادی محصول برای فروش داشته باشد کافی است تعداد محصول قابل قبول را در فروشگاه داشته باشید و بیشتر روی دیده شدن سایت خود کار کنید، از تبلیغات و تولید محتوای خوب غافل نشوید با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید و نیازها و خواسته‌های آنان را بفهمید.

جذب مشتری

گام چهارم: جذب مشتری

بعد از اینکه کسب و کار خود را شروع کردید نباید منتظر بشینید تا مشتری شما را پیدا کند این شما هستید که باید مشتری را جذب کنید. برای مثال اگر یک فروشگاه آنلاین راه‌اندازی کرده‌اید و حداقل ۱۰ کالای مختلف را فروشگاه عرضه کردید باید با استفاده از تبلیغات از طریق شبکه‌های اجتماعی یا تماس با تاثیرگذاران بازار مشتریان را به سایت خود هدایت کنید. جذب مشتری نیاز به خلاقیت و نوآوری دارد، با ایده‌های خلاق و جذاب سعی کنید بیشتر دیده شوید هر چه بیشتر دیده شوید شانس موفق شدن شما بیشتر است. سعی کنید یک لوگوی مناسب داشته باشید برای کسب و کار خود یک شناسنامه طراحی کنید و اعتماد مشتریان را جلب کنید.

این مطلب را از دست ندهید:  برندهای جهانی که بیش ترین رشد ارزش را در سال ۲۰۱۷ داشته اند

ارزیابی کسب و کار

گام پنجم: ارزیابی

گام پنجم برای تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق ارزیابی صحیح نتایج است. پس از مدتی که از شروع کار شما گذشته است وقت آن است که نتیجه زحمات خود را ارزیابی کنید، آیا به اهداف خود رسیده‌اید و به خوبی می‌دانید که کارآفرینی چیست؟ خبر خوب اینکه در ارزیابی اولیه خیلی نباید نگران موفقیت یا عدم موفقیت خود باشید بلکه باید به دنبال نقاط ضعف و قوت خود بگردید اگر به اهداف خود رسیده‌اید چه چیزی بیش از همه به شما کمک کرد و اگر به هدف خود نزدیک نشده‌اید مانع پیش روی شما چه بوده است؟ ممکن است شما مشتریان حقیقی خود را به درستی شناسایی نکرده‌اید و تبلیغات شما افراد دیگری را نشانه گرفته است، شاید در شبکه‌های اجتماعی به اندازه کافی فعالیت و تعامل ندارید. باید به خوبی این مسائل را تحلیل کنید، فراموش نکنید ارزیابی را هر چند وقت یکبار تکرار کنید تا مطمئن شوید در مسیر درستی گام بر می‌دارید.

 

در پایان فراموش نکنید پیمودن سخت‌ترین راه‌ها با اولین قدم شروع می‌شود اگر به کار خود اطمینان دارید و همه جوانب را به خوبی بررسی کرده‌اید قدم در این مسیر بگذارید و صبر و پشتکار داشته باشید و بعد آن راحتی قابل درک خواهد بود که کارآفرینی چیست و چه مراحلی دارد. یک پیشنهاد ویژه هم برای افرادی که به دنبال کسب درآمد از منزل هستند داریم پس در خواندن مقاله زیر عجله کنید!

کار پردرآمد

 

نویسنده :
انتشار : ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − پنج =

کانال تلگرام
فروش ویژه کیف پول سخت‌افزاری Ledger Nano S (کیف پول سخت‌افزاری برای ارز‌های دیجیتال)خرید انلاین
+