دسته بندی

یکی از مهم‌ترین نکات برای دست یافتن به یک سرمایه‌گذاری پربازده، انجام تبلیغات درست و به جا است. امروزه با پیشرفت دنیای مجازی به تمام عرصه‌های زندگی روزمره افراد، شاید بتوان گفت یکی از بهترین بسترها برای انجام تبلیغات، جهان مجازی یا همان اینترنت است. اما نکته این است که تبلیغات موفق در این حیطه هم اصولی دارد. هدف‌گذاری تبلیغات به شکل صحیح موضوعی است که می‌تواند دربازده تبلیغات بسیار موثر باشد. به عبارت دیگر، این که تبلیغات به دست مخاطبان درست و مرتبط با موضوع برسد بخش بسیار مهمی از کار تبلیغات است.

همانند بسیاری از عرصه‌های دیگر، گوگل در زمینه هدف‌گذاری تبلیغات هم حرف‌هایی برای گفتن دارد. این موتور جستجوی قوی و پرکاربرد برای کمک به نمایش تبلیغات مجازی در مناسب‌ترین جای ممکن، استراتژی‌هایی را پیش روی کاربران خود می‌گذارد که دراین مقاله قصد معرفی آن‌ها را داریم.

گوگل ادوردز

یک یا دو سال بعد از شروع کار Google AdWords، گوگل شروع به فروش جایگاه تبلیغات روی شبکه مجازی گوگل کرد.

قضیه از این قرار است که مدیران وبسایت‌ها، علاوه بر تولید محتوا تمایل دارند که از ترافیک اینترنتی که برای اداره سایت مصرف می‌کنند در صورت امکان درآمدی هم از آن کسب کنند. لذا صاحبان وبسایت‌ها اغلب بخش‌هایی از وبسایت خود را به شکلی ایجاد کرده و کدگذاری می‌کنند که گوگل بتواند برای تبلیغات از آن استفاده کند. گوگل هم در ازای این کار، صاحب وبسایت را در بخشی از درآمد تبلیغاتی خود سهیم می‌کند.

البته در این روند صاحب وبسایت اطلاع دقیقی از نوع تبلیغاتی که روی سایتش به نمایش درمی‌آید، ندارد اما در این مورد به گوگل اعتماد می‌کند و مدیریت تبلیغات را به آن می‌سپارد. در نتیجه دیگر نیازی نیست که صاحب سایت زمان زیادی صرف جذب تبلیغات و مدیریت مشتریان کند.

برای هدف‌گذاری تبلیغات در شبکه نمایش گوگل (GDN)، این موتور جستجو چهار گزینه مختلف را پیش روی شما می‌گذارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها محل مناسب تبلیغات خود در وبسایت‌ها را مشخص کنید.

هدف‌گذاری جایگاه تبلیغات

با استفاده از این گزینه شما می‌توانید آدرس وبسایت‌هایی که تمایل به انتشار تبلیغات خود در آن‌ها را دارید، ثبت کنید. گوگل پس از بررسی این آدرس‌ها، در صورت امکان و قابل دسترس بودن سایت، تبلیغات شما را در آن به نمایش می‌گذارد. ضمن اینکه شما حتی می‌توانید انتخاب کنید که تبلیغاتتان در کدام قسمت از سایت به نمایش گذاشته شود.

در کل اگر بخواهید تبلیغات کنترل شده‌ای داشته باشید، هدف‌گذاری جایگاه تبلیغات گزینه خوبی است. با این وجود، دامنه مخاطبان تبلیغات در این روش نسبت به روش‌های دیگر محدودتر است.

هدف‌گذاری جایگاه تبلیغات

هدف‌گذاری موضوعی تبلیغات

با استفاده از این گزینه می‌توانید گروه‌های وسیع یا محدودی از سایت‌ها را برای نمایش تبلیغات خود انتخاب کنید. در حال حاضر ۲۲۲۱ موضوع برای انتخاب وجود دارد. شما می‌توانید این دسته‌بندی‌ها را در حساب AdWords خود مشاهده کنید، همچنین وبسایت‌های مرتبط با تبلیغات خودتان را انتخاب کنید.

این مطلب را از دست ندهید:  بهترین ایده ها برای راه اندازی کسب و کارهای کوچک در سال ۲۰۱۷ | قسمت دوم

هرچه موضوعی که انتخاب می‌کنید خاص‌تر و دقیق‌تر باشد، هدف‌گذاری تبلیغات شما بهتر و کارآمدتر خواهد بود. برای مثال، هنر و سرگرمی (Arts & Entertainment) دسته‌بندی گسترده و وسیعی است. به جای آن می‌توانید دسته‌بندی دقیق‌تری مانند “Arts & Entertainment >; Entertainment Industry >; Recording Industry >; Record Labels” را انتخاب کنید.

هدف‌گذاری موضوعی

هدف‌گذاری تبلیغات از طریق کلمات کلیدی

هدف‌گذاری موضوعی برای شروع انتخاب خوب و آسانی است. اما برای این که نتایج بهتری بگیرید می‌توانید از روش هدف‌گذاری تبلیغات به کمک کلمات کلیدی استفاده کنید.

گوگل در هر یک از دو میلیون سایت‌های معتبر، دارای صفحه‎ای با موضوع اصلی است. کلمات کلیدی همان کلماتی هستند که شما در صفحات سایت خود استفاده می‌کنید تا برای گوگل مشخص کنید که مطلب منتشر شده در سایت شما در پاسخ به چه نوع جستجوهایی باید نشان دهد. در نتیجه این کار، گوگل صفحه‌های مطابق با کلمات کلیدی انتخابی شما پیدا می‌کند.

کلمات کلیدی را می‌توان به سه دسته اصلی تقسیم کرد:

کلمات کلیدی برند

این مورد هنگامی استفاده می‌شود که یک شرکت یا سازمان تصمیم به تبلیغ برند خود می‌گیرد. علت هدف‌گذاری تبلیغات با استفاده از کلمات کلیدی با مضمون نام تجاری یا برند این است که صفحاتی از فضای مجازی که در آن کاربران در حال تبادل اطلاعات موردنظر شما، محصولات و یا زمینه کاری شرکت‌تان هستند، می‌تواند مکان فوق‌العاده‌ای برای نمایش تبلیغات شما باشد. اگر در یکی از صفحات مجازی بحث مثبتی در مورد شرکت شما در جریان باشد، آن صفحه مکان بسیار خوب و موثری برای ارائه تبلیغات شما به کاربران است.

کلمات کلیدی رقبا

این روش به گوگل این امکان را می‌دهد تا تمام صفحاتی که در آن‌ها بحث از رقبای شما است را پیدا کند. در چنین صفحاتی شما می‌توانید با وارد شدن به بحث و اثبات برتری محصول خود، محصولات خود را تبلیغ کنید.

کلمات کلیدی غیر برند

این کلمات مربوط به محصولات و خدماتی می‌شود که شما ارائه می‌دهید. اگر شغل شما فروش لباس باشد استفاده از کلمات کلیدی مانند آخرین مد یا رنگ سال می‌تواند فکر خوبی باشد. با این کار گوگل تبلیغات شما را در صفحاتی که با چنین موضوعاتی مرتبط‌ هستند را به نمایش می‌گذارد.

هدف‌گذاری تبلیغات از طریق کلمات کلیدی

هدف‌گذاری رفتاری تبلیغات

گوگل تا حدود زیادی کاربران خود را می‌شناسد و اطلاعات زیادی درخصوص سایت‌های مورد علاقه آن‌ها، سبک ویدئوهایی که بیشتر تماشا می‌کنند، کالاهایی که خرید می‌کنند، انواع ایمیل‌هایی که دریافت می‌کنند و چنین مواردی را در اختیار دارد.

گوگل از ترکیب این اطلاعات، نمایه تقریبا دقیقی از علایق شخصی هر یک از کاربران خود ایجاد می‌کند. با استفاده از این روش هدف‌گذاری تبلیغات، گوگل آگهی‌های تبلیغات شما را به افرادی که به کسب‌و‌کار شما علاقه‌مند باشند صرف‌نظر از این که آن‌ها در حال بازدید یا استفاده از چه سایتی باشند، نشان می‌دهد.

هدف‌گذاری رفتاری

هدف‌گذاری رفتاری به شما این امکان را می‌دهد تا تبلیغات خود را از دو طریق به دست افراد برسانید:

۱- هدف‌گذاری از روی علایق

دراین روش، گوگل علایق کلی افراد را با استفاده از فعالیت‌های کوتاه مدت یا بلند مدت آن‌ها می‌سنجد.

این مطلب را از دست ندهید:  ۱۰ نمونه از استارتاپ‌های برتر سال ۲۰۱۸ که می توانند الگویی برای شما باشند

۲- هدف‌گذاری بر اساس فعالیت هر کاربر در سایت شما

در این روش از بازاریابی دو طرفه استفاده می‌شود. این بدان معنا است که در این روش هم از اطلاعات مربوط به فعالیت کاربران در سایت شما و هم از اطلاعاتی که از طریق آدرس ایمیل مشتریانتان دارید استفاده می‌شود.

انواع روش‌های هدف‌گذاری رفتاری که می‌توانید کار خود را با آن شروع کنید عبارت‌اند از:

هدف‌گذاری وابستگان

این مورد مربوط به زمانی است که افراد را بر اساس رفتار بلند‌ مدتشان در طی چند ماه هدف تبلیغات خود قرار می‌دهید. وبسایت‌هایی که از آن بازدید کرده‌اند و جستجوهایی که انجام داده‌اند جزو این دسته رفتار به شمار می‌روند.

گوگل بازار موجود را تقریبا به 100 بخش تقسیم کرده است. برای مثال چند مورد از این بخش‌ها عبارت‌اند از: کسانی که تمایل به سرمایه‌گذاری دارند، دوستداران موسیقی و علاقه‌مندان اتومبیل‌ها.

هدف‌گذاری درون بازاری

بر خلاف هدف‌گذاری نزدیکان، در این روش افراد بر اساس عملکردشان در دنیای مجازی تنها در یک تا دو هفته اخیر هدف قرار می‌گیرند. این عملکرد شامل جستجوهایی که کاربران انجام داده‌اند، سایت‌هایی که از آن بازدید کرده‌اند و حتی ایمیل‌هایی که دریافت کرده‌اند می‌شود. از این طریق گوگل می‌تواند پیش‌بینی کند که در آینده نزدیک قصد خرید چه چیزهایی را از بازار دارید و مطابق با آن تبلیغات را به شما ارائه کند.

بازاریابی مجدد

پنج شکل اصلی از این دسته که می‌توانید استفاده کنید به شرح زیر است:

بازاریابی مجدد پایه‌ای

کاربرد آن زمانی است که برای هر بازدیدکننده از سایتتان بر اساس فعالیت‌های قبلی او در سایت، تبلیغات مربوطی را به نمایش می‌گذارید.

بازاریابی مجدد یوتیوبی

اگر برای تبلیغات از ویدئوهای تبلیغاتی استفاده می‌کنید، می‌توانید هر یک از افرادی که به نوعی ویدئوهای منتشر شده شما را تماشا یا لایک کرده‌اند یا نظرات خود در مورد آن را ارسال کرده‌اند را هدف تبلیغات خود قرار دهید.

مطابقت مشتریان

با استفاده از این ویژگی می‌توانید فایل‌های CSV از آدرس‌های ایمیل را آپلود کنید و آن دسته از ایمیل‌هایی که توسط گوگل شناخته می‌شوند را هدف تبلیغات قرار دهید.

بازاریابی پویا

اگر صاحب یک فروشگاه تجارت الکترونیک هستید و یک حساب تجاری دارید که به حساب AdWords شما متصل است، می‌توانید آگهی‌های مربوط به محصولات خاصی که بازدیدکنندگان در سایت شما مشاهده کرده‌اند را منتشر کنید.

مخاطبان مشابه

اگر یک لیست بازاریابی با ۲۰۰۰۰ نفر مخاطب برای خود در نظر گرفته باشید می‌توانید دیگر کاربران گوگل که شرایط و علاقه‌مندی‌های مشابهی با مخاطبان شما دارند را هم هدف تبلیغات خود قرار دهید. گوگل با بررسی و تطبیق اطلاعات کاربران خود با لیست موردنظر شما از وجوه مختلف، به شما لیست جدیدی را ارائه می‌کند که می‌تواند تعداد مخاطبان تبلیغات شما را حتی به ۵ تا ۱۰ برابر لیست موردنظرتان برساند.

نویسنده :
انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =

کانال تلگرام
فروش ویژه کیف پول سخت‌افزاری Ledger Nano S (کیف پول سخت‌افزاری برای ارز‌های دیجیتال)خرید انلاین
+