‍‍
دسته بندی

شرکت‌های سرمایه‌گذاری هر روز با ده‌ها کارآفرین رو به رو می‌شوند و پس از صدها ساعت تحقیق، آماده‌سازی و اجرا، ایده‌های خود را با شور و هیجان ارائه کرده و نظر آن‌ها را جلب می‌کنند. در عین حال، استارتاپ‌هایی وجود دارند که وارد الگویی اشتباه شده‌اند، فاقد محصول یا بازار هستند، تیم اشتباهی را انتخاب کرده‌اند، مدل کسب و کار ندارند یا فاکتورهای دیگری که نشان‌دهنده دلیل شکست استارتاپ‌ها هستند. شرکت‌های سرمایه‌گذاری پس از بررسی هزاران استارتاپ بر اساس محصول، تیم و تقاضا در بازار به این نتیجه رسیدند که ده دلیل برای شکست استارتاپ‌ها وجود دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

۱. عدم وجود تقاضا در بازار و شکست استارتاپ‌ها  (۴۲ درصد):

متاسفانه مهم‌ترین دلیلی که ۴۲٪ از استارتاپ‌ها را از چرخه کسب و کار خارج می‌‌کند، عدم نیاز بازار است که مانع از جلب توجه مورد نیاز آن‌ها برای بقا می‌شود. وقتی به محصول خود فکر می‌کنید حتما این نکته را در نظر داشته باشید که آیا واقعا محصول یا خدمات شما مشکل بزرگی از عموم جامعه را حل خواهد کرد و آیا مردم واقعا به آنچه ارائه می‌دهید نیاز دارند؟ آیا محصول شما مثل ویتامین است یا آرام‌بخش؟

۲. عدم نقدینگی (۲۹ درصد):

بسیاری از استارتاپ‌ها زمانی که بودجه کافی برای تامین مالی عملیات خود را ندارند با مشکل مواجه شده و مجبور به ترک میدان رقابت می‌شوند. یک سناریوی کاملا برعکس هم وجود دارد که در آن یک استارتاپ بودجه فراوانی دریافت می‌کند اما آن را به موارد غیر ضروری اختصاص می‌دهد یا سریع پول را خرج می‌کند و عدم نقدینگی یکی از دلایل شکست استارتاپ‌ها است.

۳. انتخاب تیم اشتباه (۲۳ درصد):

شکست استارتاپ‌ها

داشتن یک گروه منسجم از افراد بسیار با انگیزه، با پشتکار و دارای مهارت‌های مختلف برای موفقیت یک استارتاپ ضروری است چون ۲۳٪ از استارتاپ‌ها تیم ناکارامد را عامل اصلی شکست خود می‌دانند. لازم است تیم حول محور یک چشم‌انداز مشترک با هم متحد شود و روی اهداف بلندمدت استارتاپ اتفاق نظر داشته باشد تا در روند رشد پروژه در کنار هم قرار بگیرند و انتخاب تیم اشتباه یکی از بارزترین عوامل شکست استارتاپ‌ها است.

۴. رقابت بیش از حد (۱۹ درصد):

وقتی شما محصولی بهتر از آنچه که در بازار وجود دارد ارائه می‌دهید، این احتمال وجود دارد که کمپانی‌های بزرگ یا استارتاپ‌های جدید وارد این عرصه شوند و سعی در تصاحب سهم بازار شما داشته باشند. گرچه برخورداری از این مزیت رقابتی در ابتدا می‌تواند بسیار مفید و سودمند باشد اما سایر رقبا با وارد شدن به حوزه کاری شما یا تقلید از محصولی که ساخته‌اید می‌توانند به سرعت سهم بازار شما را تصاحب کنند.

۵. قیمت گذاری (۱۸ درصد):

اینکه بدانیم چطور محصول یا خدمات خود را قیمت‌گذاری کنیم کاری چالش برانگیز است اما همین مسئله عامل شکست ۱۸٪ از استارتاپ‌ها است. این یک کشمکش مداوم برای استارتاپ‌ها است که چگونه خدمات و محصولات خود را به گونه‌ای قیمت‌گذاری کنند که هم قیمت نسبتا بالایی داشته باشد تا هزینه‌های عملیاتی را پوشش دهند و حاشیه سود حفظ شود، هم به اندازه‌ کافی پایین باشد که مشتریان را ترغیب کند.

این مطلب را از دست ندهید:  دنیای هنر و استارتاپ چه ارتباطی به هم دارند؟

۶. محصولات ضعیف (۱۷ درصد):

شکست استارتاپ‌ها بنا به دلایل متعددی موسسان یک کمپانی گاهی محصولاتی به بازار عرضه می‌کنند که برای مشتریان جذابیتی ندارد. یکی از دلایل شکست استارتاپ‌ها ارائه محصول غیر کاربرپسند است و طبق برآوردها این عامل باعث شکست ۱۷٪ از استارتاپ‌ها شده است. در نتیجه، لازم است موسسان به درک کاملی از مشتریان هدف خود، مشکلی که با عرضه این محصول یا خدمات در صدد رفع آن هستند برسند و برای چگونگی رفع آن مشکل راهی پیدا کنند.

۷. مدل کسب و کار (۱۷ درصد):

نداشتن استراتژی پولی، تمرکز صرف بر یک کانال درآمدزایی، عدم توانایی یافتن روش‌های مقیاس‌پذیری و سایر موضوعات مربوط به مدل کسب و کار منجر به شکست ۱۷٪ از استارتاپ‌ها شده است. بدون آماده کردن یک مدل کسب و کار مطلوب، حتی اگر استارتاپ شما محصول یا خدمات فوق‌العاده‌ای داشته باشد، سرمایه‌گذاران از شما خواهند پرسید که چه تضمینی برای بازگشت سود و سرمایه وجود دارد و احتمال عدم تمایل به تزریق بودجه به پروژه شما بسیار بالا خواهد بود.

۸. بازاریابی ناکارآمد (۱۴ درصد):

یکی دیگر از دلایل شکست استارتاپ‌ها بازاریابی ضعیف و ناکارامد است. بسیاری از موسسان کمپانی‌های تازه‌کار این است که آنقدر به محصولی که ساخته‌اند ایمان دارند که فراموش می‌کنند اگر مشتریان از وجود محصول اطلاع نداشته باشند، کمپانی موفقیتی نخواهد داشت. ۱۴٪ از استارتاپ‌ها به دلیل عدم وجود فرآیند بازاریابی یا نداشتن درک کافی از چگونگی ورود محصول به بازار هدف با شکست مواجه می‌شوند.

۹. اهمیت ندادن به مشتری (۱۴ درصد):

شکست استارتاپ‌ها

بیل گیتس را با این جمله می‌شناسند که «ناراضی‌ترین مشتری شما بهترین منبع شما برای یادگیری است» اما متاسفانه، بسیاری از استارتاپ‌ها در دریافت بازخورد از سوی مشتریان و اقدام نسبت به آن‌ها ناتوان هستند. برخی از کارآفرینان به جای آزمودن مداوم محصول خود و اصلاح آن برای انطباق با نیازهای مشتری، در تله ایجاد محصول ایده‌ال خود گیر میفتند و مشتری را فراموش می‌کنند و همین عامل باعث شکست استارتاپ‌ها می‌شود.

۱۰. زمان بندی نامناسب و ضعیف (۱۳ درصد):

بیل گراس، موسس کمپانی Idealab در سخنرانی خود در TED پنج عامل اصلی را معرفی کرد که به باور او برای موفقیت استارتاپ‌ها ضروری است. او با بررسی صدها مورد استارتاپ به این نتیجه رسیده است که زمان‌بندی عامل شماره ۱ در تعیین موفقیت یا شکست یک استارتاپ است که میان استارتاپ‌های موفق شده‌اند و یا شکست خورده‌اند، ۴۲٪ اختلاف ایجاد می‌کند. برای مثال گراس می‌گوید که موفقیت کمپانی Airbnb را می‌توان به زمان‌بندی بی‌ نقص آن نسبت داد که دقیقا در زمان اوج رکود اقتصادی پا به عرصه گذاشت که مردم به پول بیشتری برای گذران زندگی نیاز داشتند و با کمک Airbnb توانستند بر عدم تمایل درونی برای اجاره خانه خود به غریبه‌ها غلبه کنند.

اغلب استارتاپ‌ها با یک یا چند مورد از چالش‌هایی که در بالا عنوان شد رو به رو شده‌اند و موسسان را روی لبه تیغ ماندن در بازار یا ترک آن و تعطیلی پروژه قرار می‌دهند. هرچند برای موسسان فعلی و کارآفرینان آینده، آگاهی از چالش‌ها و دام‌هایی که استارتاپ‌ها با آن رو به رو می‌شوند بهترین راه برای تضمین عملکرد متفاوت یا بهتر و دوری از شکست استارتاپ‌ها است.

این مطلب را از دست ندهید:  کار فریلنسری را چطور شروع کنید و آن را توسعه دهید؟

نویسنده :
انتشار : ۱۹ تیر ۱۳۹۷
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × چهار =

کانال تلگرام
فروش ویژه کیف پول سخت‌افزاری Ledger Nano S (کیف پول سخت‌افزاری برای ارز‌های دیجیتال)خرید انلاین
+