‍‍
دسته بندی

هدف ما در این مقاله کمک به درک بهتر شما از راه‌اندازی کسب‌وکار جدید و پیمودن مسیر موفقیت است، به همین دلیل این نوشتار سعی دارد نکات مهم در زمان شروع کسب‌وکار جدید را به شما یادآوری کند. قبل از هر چیز باید نکاتی که بیشترین تاثیر بر روی فرآیند کسب‌وکار را دارد شناسایی کنید، سپس برای شروع کسب‌وکار یا راه‌اندازی شرکت برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهید و در مرحله‌ی آخر طرح نهایی کار را اجرا کنید. همان‌گونه که می‌دانید راه‌اندازی و شروع کسب‌وکار جدید کار هر کسی نیست. برخی از افراد با داشتن مجموعه‌ای از صفات خاص و با الگوهای کارآفرینی خاص قادر هستند یک کسب‌وکار جدید راه‌اندازی کنند. بسته به شخصیت و صفات وجودی شما می‌توانید خودتان یک کارآفرین باشید، یا برای دیگران کار کنید. مهم نیست در چه سمتی مشغول به کار هستید، مسئله‌ی مهم احساس رضایت و موفقیت شما از خودتان است، بنابراین همه‌چیز به شخصیت شما بستگی دارد. اگر کارآفرین هستید و به دنبال راه‌اندازی کسب‌وکار جدید هستید، این نوشتار با ذکر ۱۵ نکته‌ برای شروع کسب‌وکار برای شما سودمند خواهد بود.

شروع کسب‌وکار جدید

۱. بحث کنید

تا زمانی‌ که در مورد طرح‌، نقشه و برنامه‌ریزی‌های خود برای انجام کار صحبت نکنید، کسی متوجه انجام آن کار توسط شما نمی‌شود. روزانه صدها ایمیل بین افرادی که سعی در راه‌اندازی کسب‌وکار دارند، رد و بدل می‌شود. اما به راستی چند نفر از آنان به درستی می‌توانند کار خود را انجام دهند؟ چند نفر موفق به شروع کسب‌وکار جدید می‌شوند؟

می‌توان گفت: ۱ نفر از ۶۰ نفر. از هر ۶۰ نفری که برای راه‌اندازی و شروع کسب‌وکار جدید در حال برنامه‌ریزی است، تنها یک نفر موفق می‌شود. ۵۹نفر بعدی طرح و نقشه‌هایی تنها در حد حرف دارند و بهانه‌هایی مانند نامناسب بودن زمان یا هر دلیل دیگری برای اجرای کار خود می‌تراشند. دنیا بر حسب تفکرات رؤیایی و خیالی شما نمی‌چرخد، پس منتظر عملی کردن برنامه‌ریزی‌های خود نمانید. پس به جای صحبت کردن نقشه‌های خود را عملی کنید.

۲. ایده تا زمان رسیدن به نتیجه هیچ ارزشی ندارد

یک ایده تنها زمانی یک میلیون دلار ارزش دارد، که باعث درآمدزایی یک میلیون دلاری شود. ایده‌ها رایگان هستند. هر کسی ایده دارد، صدها ایده تا کنون عملی شده‌اند که در نگاه اول چندان ایده‌های خاصی نبوده‌اند. با اطرافیان خود مشورت کنید، آنها بلافاصله پنج ایده برای شروع کسب‌وکار و پروژه‌ی جدید به شما می‌دهند. اما همان‌طور که گفته شد، هر کسی ایده‌های متعددی دارد، اما ایده‌هایی خوب هستند که عملی شوند. ایده‌های غیر عملی  ارزش چندانی ندارند. اجازه دهید این گونه بیان کنم: یک ایده‌ی خوب با اجرای ضعیف هیچ نتیجه‌ی مثبتی را در پی نخواهد داشت و تنها منجر به مصرف منابع و هدر رفتن زمان می‌شود. یک ایده‌ی متوسط با اجرای عالی منجر به ایجاد کسب‌وکار قابل اعتماد می‌شود. اگر چه داشتن یک ایده‌ی خوب با اجرای عالی نادر است اما نشدنی نیست. شما می‌توانید با یک ایده‌ی ساده در زمان مناسب یک کسب‌وکار خوب راه‌اندازی کنید. تنها داشتن ایده‌ی خوب بدون برنامه اجرایی برای آن کافی نیست. توصیه ما به شما این است که منصفانه و بی‌طرفانه به نظرات دوستان و اطرافیان خود گوش کنید. اگر می‌خواهید که بازخورد واقعی ایده‌ی خود را بدانید، از مردم بخواهید برای آن مقداری هزینه بپردازند. به این ترتیب متوجه خواهید شد که ایده‌ی شما ارزش دارد یا خیر.

نیازی به محافظت از ایده‌ی خود ندارید، ایده‌ی شما خاص نیست بلکه مهارت و توانایی شما در اجرای ایده خاص است. شما برای عملی کردن ایده‌ی خود نیاز به یک ایده‌ی انقلابی ندارید. ایده صرفاً به معنای ایجاد یا تغییر اساسی نیست. شما مجبور نیستید نوع جدیدی نان درست کنید، فیسبوک اولین رسانه‌ی اجتماعی نبوده است، ایده‌ی تحویل غذا به مشتری یک ایده‌ی انقلابی نبوده است و برای بهتر و برتر بودن فقط کافی است نسبت به رقبای خود بهتر عمل کنید.

کسب وکار

۳. هیچ کسی بیشتر از خودتان به کسب‌وکارتان اهمیت نمی‌دهد

هرگز هیچ کسی به اندازه‌ی خودتان به کسب‌وکار شما، میزان هزینه و مقدار پولی که خرج می‌کنید، اهمیت نمی‌‌دهد. کسب‌وکار شما محصول رویا، خواسته‌ها و نیاز شما به تحقق چیزی است که آرزویش را دارید. ممکن است از مردم الهام بگیرید اما هیچ کس به اندازه‌ی خودتان در دست‌یابی به موفقیت نقش ندارد. مسئله‌ای بسیار مهمی که در مراحل اولیه باید در نظر گرفته شود این است اگر کسب‌وکار چندین بنیانگذار دارد و با مشارکت چندین نفر در حال راه‌اندازی است، هرکدام از اعضا به همان اندازه در عملی کردن ایده سهم دارند. موارد زیادی دیده شده است که در آن اعضای تیم بعد از ۶ ماه انگیزه خود را از دست می‌دهند و دست از کار می‌کشند.

این مطلب را از دست ندهید:  ۴ دلیل اصلی شکست استارتاپ ها از نظر ۱۴ شتاب‌دهنده بین‌المللی

داشتن شرکا و همکارانی با مهارت‌های فوق‌العاده منجر به یک همکاری عالی و موفقیت‌آمیز می‌شود، پس بهتر است با افرادی همکاری کنید که تمایل به رشد دارند. به‌ندرت می‌توان یک کسب‌وکار را تنها توسط یک بنیان‌گذار پایه‌ریزی کرد. فرقی ندارد که تنها یا به صورت تیمی تصمیم به شروع کسب‌وکار گرفته باشید، مسئله‌ای که باید بدانید این است که شما مسئول موفقیت خودتان هستید.

۴. برای شروع کسب‌وکار نیاز به پول ندارید! شما در ابتدای راه هستید

یکی از عواملی که مانع شروع کسب‌وکار توسط افراد می‌شود، این است که تصور می‌کنند برای راه‌اندازی کسب‌وکار نیاز به پول زیادی دارند. این امر به این دلیل است که اکثر مردم به مرحله‌ی نهایی شرکت فکر می‌کنند، بخشی که شامل تعداد زیادی کارمند، تیم بازاریابی، محصولات متعدد، مواد خام و مالکیت معنوی ثبت شده است.

مهم نیست کسب‌وکار خود را به چه صورت راه‌اندازی کرده‌اید، یک نفر یا یک تیم حرفه‌ای، مهم پیشرفت کردن و رسیدن به قله موفقیت است. شما می‌توانید با کمتر از ۱ میلیون تومان شروع به کسب‌وکار کنید. حتی اگر ۱ میلیون تومان ندارید می‌توانید یک ماه در جایی مشغول به کار شوید. چیزی که در ابتدای کار باید درک کنید نیاز به زمان به عنوان منبع اصلی خودتان است. شما می‌توانید زمان را به پول تبدیل کنید و از پول برای دست‌یابی به منابع زیادی استفاده کنید.

۵. آماده‌ی فداکاری باشید

برای رسیدن به موفقیت لازم است مقدار زیادیکار کنید، اغلب در زمان راه‌اندازی یک کسب‌وکار باید سخت‌کوشانه کار کنید و خودتان را فدا کنید تا بتوانید موفق شوید. اغلب افراد یک کسب‌وکار را راه‌اندازی می‌کنند چون نمی‌خواهند برای دیگران کار کنند. اگر می‌خواهید خودتان رئیس خودتان باشید باید مسئولیت انجام ۵ تا ۹ کار را خودتان بر عهده بگیرید. طولی نمی‌کشد که متوجه خواهید شد به جای ۸ ساعت کار در روز حال باید ۱۶ ساعت کار کنید، هر روز حتی آخر هفته‌ها. ممکن است شب‌های زیادی دیر به خواب بروید و نگرانی‌ها و دل مشغولی‌های زیادی نسبت به آینده پیدا خواهید کرد. همه این سختی‌ها منجر به ایجاد شرکتی موفق و زندگیبهتر می‌شود. رسیدن به موفقیت به آسانی محقق نمی‌شود. با شروع کسب‌وکار منحصر به خودتان اولین اولویت شما کارتان خواهد بود تا زمانی که به موفقیت برسید. ممکن است دایره‌ی اجتماعی خود را از دست دهید، وقت کمتری را با خانواده بگذرانید، توجه کمتری به وضعیت سلامتی خود بکنید و غیره. این‌ها تنها بخشی از سختی‌های آغاز راه است.

کسب و کار

۶. از ابتدا یک شرکت هوشمند بسازید

اگر پایه و بنیان شرکت فلج باشد، هر چقدر برای آن برنامه‌ریزی کرده باشید باز هم دچار شکست خواهید شد. این مسئله‌ای است که در هنگام شروع کسب‌وکار حتما باید مد نظر قرار بگیرد.

در یک کسب‌وکار هوشمند حداقل برخی از گزینه‌های زیر باید بررسی شود.

الف. سقف تقاضا وجود ندارد

به این معنی که با رشد مستمر شما تعداد مشتریان نیز افزایش خواهد یافت. فرض کنید صاحب مغازه‌ای هستید که تنها در یک نقطه از شهر کلاه آبی می‌فروشد، پس از مدتی تعداد مشتریان شما به حد اشباع می‌رسد و امکان فروش بیشتر فراهم نخواهد شد. پس فروش خود را محدود به هیچ چیزی نکنید.

ب. هر بخشی از کسب‌وکار شما باید قابلیت جایگزینی داشته باشد

در صورتی که یکی از کارمندان یا بنیانگذاران تصمیم به ترک مجموعه داشته باشد، کسب‌وکار شما همانند قبل باید به کار خود ادامه دهد.

ج. کسب‌وکار باید مقیاس‌پذیر باشد

باید برنامه‌ی مشخصی برای افزایش تعداد تولید بر حسب افزایش تقاضا داشته باشید.

د. جهت‌گیری مشخص برای کسب‌وکار وجود داشته باشد

شما و کارمندان باید نسبت به مسیری کاری و آنچه هدف شماست باید درک روشنی داشته باشید.

۷. بر روی نقاط قوت خود تمرکز کنید

در کسب‌وکار خودتان کارمند نباشید. یکی از رایج‌ترین اشتباهات بین مردم این است که با کسب‌وکار خود همانند شرکت‌های دیگر برخورد می‌کنند. هنگامی که شروع به کار می‌کنید، شما اولین کارمندی هستید که باید سیستم را درک، بهینه‌سازی و کامل کنید. در نهایت زمانی که از کسب‌وکار هوشمند صحبت می‌کنیم، منظورمان این است که تمام سیستم باید به بخش‌های کوچکتر تقسیم شود و تمام این بخش‌ها به صورت زنجیره‌ای بهم وصل شوند. شما موتور محرکه‌ی شرکت خود هستید، بنابراین باید به کارمندان خود انگیزه دهید.

این مطلب را از دست ندهید:  ۱۰ عادت ثروتمندان موفق در زندگی را بشناسید و الگو بگیرید

بنیانگذار باید مسئولیت نوآوری و رشد اقتصادی را بر عهده بگیرید. بنابراین هر کاری که برای کسب‌وکار خود انجام می‌دهید، باید برای آن هزینه کنید. شغل شما نیاز به مراقبت روزانه دارد. در مراحل اولیه همه چیز در اختیار شما قرار دارد، به همین دلیل باید زمینه رشد آن را فراهم کنید. هر فرد کارآفرین دارای صفاتی است که می‌تواند از آن برای پیشبرد کار استفاده کنند.

۸. شکست را سریع قبول کنید و خود را با آن سازگار کنید

خود را برای مسائل غیرمنتظره آماده کنید. اگر تازه‌کار هستید، به یاد داشته باشید که چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد. در طی مسیر مخاطرات زیادی وجود دارد که باید برای مقابله با آن تمهیداتی در نظر بگیرید. به این ترتیب باید نگاهی دوباره به شکست و خرابی در طول مسیر داشته باشید. به یاد داشته باشید شکست بخشی از رؤیای زندگی شماست، شکست جزئی از این بازی است. از هر ۱۰ کسب‌وکار در طول ۱۸ ماهاول، ۸ کسب‌وکار با شکست مواجه می‌شود. علت شکست این است که آنها به محض مواجه شدن با شکست میدان را ترک می‌کنند یا قابلیت روبه‌روشدن با واقعیت تازه را ندارند. به عنوان مثال می‌توان به نوکیا اشاره کرد. این شرکت قبل ازتبدیل شدن به یک نام تجاری لاستیک تولید می‌کرد. کارخانه‌های تولید لاستیک در طی مبارزات متعدد مسیری برای ورود به صنعت فضانوردی پیدا کردند. چند سال بعد با پیدایش گوشی‌های هوشمند با محیط جدید خود را تطابق دادند و بسیار قدرتمندانه توانستند بر این فضا سلطه پیدا کنند.

۹. موفقیت بلندمدت بستگی به توانایی شما برای مدیریت منابع دارد

زندگی شبیه به یک بازی استراتژیک است. شما منابع متعددی از جمله زمان، اراده، توانایی کار، پول و منابع انسانی را در اختیار دارید. نحوه استفاده از این منابع تماما بستگی به شما دارد. شما باید هدایت کننده مسیر کاری جدید در هنگام شروع کسب‌وکار باشید. باید بدانید که سفر جدیدی را آغاز کرده‌اید و چالش اصلی شما نحوه استفاده از منابع به بهترین شیوه است. اغلب مردم ارزش زمان را نادیده می‌گیرند. زمان منبعی است که بین همه‌ی افراد به طور مساوی تقسیم شده است، شما در طول ۲۴ ساعت همان زمانی را در اختیار دارید که آیلان ماسک در اختیار دارد. استفاده هوشمندانه از زمان تنها به شما بستگی دارد. بهترین بازیکنان کسانی هستند که از یک استراتژی خاص پیروی می‌کنند. پس اگر به اندازه‌ی کافی در کار خود نظم دارید، می‌توانید از هر فرصتی برای رسیدن به موفقیت استفاده کنید.

۱۰. برای رسیدن به یک جایگاه قابل قبول باید ۱۰ سال تلاش کنید

اکنون که مسیر کاری خود را پیدا کرده‌اید، می‌دانید کجا هستید و باید به کجا بروید، چه چیزی در انتظارتان است، باید سفر خود را تحلیل کنید. شما به افراد الهام بخش برای ادامه‌ی مسیر نیاز دارید. افرادی که کار را مطالعه کنند، تجزیه و تحلیل کنند و بر اساس تجربه خود بهترین بخش‌ها را استخراج کنند. اگر به اندازه‌ی کافی خوش‌شانس باشید و به اندازه‌ی کافی تلاش کرده باشید، بدون شک بعد از۱۰ سال به یکی از موفق‌ترین شرکت‌ها تبدیل خواهید شد.

مدیران نقطه قدرت شرکت هستند. اشتباه کارآفرینان تازه این است که می‌خواهد خیلی زود همه چیز را عملی کنند. دو نکته اصلی مقاله را به یاد آورید، یک ابزار ساده به نام گفت‌وگو در اختیار دارید از آن استفاده کنید، ایده‌های شما بدون عمل بی‌ارزش هستند. یک مدیر ابتدا باید نتایج را بررسی کند تا قبل از هر چیز از عدم تلف شدن وقت و منبع اطمینان حاصل کند.

۱۱. هیچ میان‌بری برای رسیدن به موفقیت وجود ندارد

در راه رسیدن به موفقیت باید متحمل سختی شد، هیچ نقطه پرتابی برای رسیدن به موفقیت در کسب‌وکار وجود ندارد. اجازه دهید کسب‌وکار مسیر رشد خود را به درستی طی کند. در صورتی ارزش واقعی شما مشخص خواهد شد که از ابتدا پایه‌ و بنیان صحیح برای کار تعریف شده باشد. برای مثال تعداد زیادی حساب کاربری در اینستاگرام وجود دارد که میلیون‌ها فالوور دارند اما برای هر پست تنها چند هزار لایک و کامنت می‌گیرند.

این مطلب را از دست ندهید:  ۲۰ دلیل برای این که به کارمند خود اجازه دهید در خانه کار کند

۱۲. سرتان به کار خودتان گرم باشد

تنها چیزی که کاملا در کنترل شما قرار دارد، خود شما است. به آسانی می‌توانید برخی از نتایج اولیه در مسیر کاری خود را مشاهده کنید. بین جنگیدن و بردن جنگ تفاوت زیادی وجود دارد. شما وارد یک بازی طولانی شده‌اید. مطمئنا، پیروزی‌هایتان را جشن خواهید گرفت، اما روز به روز باید برای رسیدن به مراحل بالاتر و عالی‌تر تلاش کنید. خود محوری و نظم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. موفقیت مجموع تمام این اقدامات کوچک است که هر روز در مدت زمان طولانی باید مکررا انجام شوند. به همین دلیل باید روز به روز در حال یادگیری باشید و چشم‌انداز مشخصی برای خودتان تعریف کنید.

۱۳. با فروش محصول تمام مشکلات شما حل خواهد شد

فروش عامل حرکت شرکت شماست، بدون فروش عملا شرکت وجود ندارد. به عنوان یک کارآفرین جدید، به آسانی می‌توانید بازاریابی، برندسازی حضور در رسانه‌های اجتماعی و غیره را مدیریت کنید. اما کار اصلی شما درآمدزایی از طریق بازاریابی است تا بتوانید شرکت را تثبیت کنید. به یاد داشته باشید که پول در حال گردش است و بدون آن عملا کسب‌وکار شما رشد نخواهد کرد. بسیار جای تعجب است که بیشتر کارآفرینان بخش فروش را رها می‌کنند و هیچ نظری در مورد کسب درآمد ندارد.

اگر به تجهیزات بیشتر و بهتری نیاز دارید، فروش خود را بالا ببرید.

اگر نیاز به بازاریابی بهتری دارید، فروش خود را بالا ببرید.

نیاز به یک حسابدار بهتر دارید، فروش خود را بالا ببرید.

این نمونه‌ای محدود از مشکلات موجود در کسب‌وکار است که از طریق فروش می‌توانید آن را حل کنید. بنابراین اولویت اول شما باید فروش محصولات باشد.

۱۴. اگر سرمایه‌ی خودتان به تنهایی کافی نیست، سرمایه‌گذار جذب کنید

مارک کوبان یک سخنرانی عالی دارد که در آن بیان کرده است: اگر اولین بار است که پول به دست می‌آورید، اولین باری خواهد بود که آن را از دست خواهید داد چون قادر به انجام کارها به صورت منظم نیستید. امروزه فناوری‌های زیادی در اختیار افراد قرار دارد که می‌توان برای پیشبرد اهداف خود از آن بهره بگیرید. اما برای پیروزی باید چه کرد؟ در صورتی که تنها باشید شما تنها از ۴۰ درصد سهم شرکت برای رقابت در طول ۱۲ ماه استفاده خواهید کرد.

جذب سرمایه‌گذار بسیار مهم است و تمرکز اصلی شما باید بر روی دسترسی به یک سرمایه‌گذار شگفت‌انگیز باشد. کارآفرینان زیادی وجود دارد که وقت خود را بیشتر صرف جمع‌اوری پول می‌کنند تا کار بر روی محصول. اگر تمام انرژی خود را صرف بهبود محصول کنید، بدون شک فروشتان افزایش می‌یابد و دیگر نیازی به سرمایه‌گذار نخواهید داشت. اما لحظات استراتژیک نیز وجود دارد که بدون وجود یک سرمایه‌گذار خارجی نمی‌توانید رشد کنید یا زنده بمانید، به همین دلیل باید اهمیت جذب سرمایه‌گذار را درک کنید.

شروع کسب‌وکار جدید

۱۵. کسب‌وکار موفق در هر جایی می‌تواند پیشرو باشد

چرا این کار را انجام می‌دهید؟

با چه شناختی کار را انجام داده‌اید؟

هدف شرکت چیست؟

اهداف شخصی مربوط به شرکت چیست؟

آیا در یک نقطه امکان فروش سهام شرکت وجود دارد؟

آیا می‌خواهید به عنوان یک کسب‌وکار شرکت را حفظ کنید؟

این‌ها همگی سوالاتی هستند که باید در طول کسب‌وکار خود به آن پاسخ دهید، همه چیز بستگی به دیدگاه شما دارد. تمام اقدامات شما باید در یک راستا و هماهنگ با هم باشد. شما نیاز به یک برنامه دارید، بدون آن نمی‌توانید مسیر مشخصی را طی کنید. اگر کارآفرین تمام مراحل کار را بداند، شانس بیشتری برای دست‌یابی به موفقیت خواهید داشت. به این ترتیب زمان کمتری برای انجام کارها نیاز خواهید داشت.

اگر برای میلیونر شدن برنامه‌ریزی می‌کنید، باید این ۱۵ نکته را به یاد داشته باشید. آیا برنامه‌ای برای شروع و راه‌اندازی کسب‌وکار خود دارید؟ آیا آمادگی شروع کسب‌وکار مستقل را دارید؟ در صورتی که که شما هم به دنبال راه‌اندازی استارتاپ خود هستید، پیشنهاد می‌شود برای نقد کردن درآمد ارزی خود از خدمات پیمنت۲۴ استفاده کنید.

 

نویسنده :
انتشار : ۲۷ شهریور ۱۳۹۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کانال تلگرام
ثبت شرکت و افتتاح حساب بانکی ترکیهمشاوره رایگان ۵۴۵۰۷-۰۲۱