دسته بندی

کسب و کارهای کوچک هم می‌توانند بسیار موفق باشند. اگر فکر‌ می‌کنید همیشه بزرگ‌تر بودن، به معنای بهتر یا موفق‌تر بودن است، باید بگوییم که این طور نیست. کسب و کارهای کوچک هم می‌توانند موفقیت‌های چشمگیری به دست بیاورند.

کمپانی HP، اپل، گوگل و غیره، همگی داستان‌های مشترکی دارند؛ این که در عرض چند سال، جوان‌هایی که از ساختن یک چیز کوچک در یک اتاق ساده کارشان را شروع کرده‌اند و بعد توجه همه دنیا به‌ آن‌ها جلب شده است. مثلا آمازون را در نظر بگیرید؛ کارش را به عنوان یک کتابفروشی آنلاین، شروع کرده بود و حالا بزرگ‌ترین خرده‌فروشی جهان است و امروز با خرید کمپانی wholefoodsmarket، آمازون روز به روز به خط پایان مسابقه و رسیدن به عنوان «اولین کمپانی یک تریلیون دلاری جهان» نزدیک‌تر می‌شود. توصیه‌های مدیرعامل آمازون برای رونق استارتاپ‌ها به خوبی نشان می‌دهد که هیچ چیزی برای کسب و‌ کارهای کوچک، غیر قابل دسترس نیست.

این چنین داستان‌هایی، بسیاری از کارآفرین‌های بلند پرواز را به این نتیجه رسانده است که اگر از همان اول، آرزوهای جهانی نداشته باشند، یک جای کارشان می‌لنگد. اما در واقعیت بیشتر کارآفرینان، موفقیت و رضایت شغلی طولانی مدت را از «کوچک ماندن کار» می‌دانند. داشتن اهداف واقع‌بینانه و بلند مدت یا حتی میل به بزرگ شدن اشکالی ندارد. اما شاید در طول سال‌های آینده، متوجه شوید که حفظ تجارت کوچکتان کلید رسیدن به موفقیت‌های بیشتر است.

کسب و کارهای کوچک

اقتصاد هالتری

بیش از یک دهه پیش، انستیتوی جهانی مکنزی پدیده‌ای را با عنوان «ساختارهای صنعتی هالتری» پیش‌بینی کرد. این ساختارها، جهان را با تعداد محدودی کمپانی جهانی در یک طرف و تعداد فراوانی از کسب و کارهای کوچک در طرف دیگر ترسیم می‌کند. در چنین ساختاری، کسب و کارهای با اندازه متوسط در نهایت از دور رقابت خارج می‌شوند.

این پیش‌بینی‌ها به میزان قابل توجهی به واقعیت پیوسته‌اند. آخرین تحقیقات مکنزی نشان می‌دهد که ۱۰ درصد از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان، ۸۰ درصد از کل سود جهان را به دست آورده‌اند. در چنین وضعیتی دو تغییر اساسی در کسب و کارهای کوچک در حال وقوع است:

۱. کوچک‌تر می شوند؛ در سال ۲۰۰۱، یک کسب و کار کوچک به طور متوسط کار خود را با بیش از ۵-۶ کارمند آغاز می‌کرد. تا سال ۲۰۱۴ این عدد به ۴ کارمند کاهش پیدا کرد.

۲. تعدادشان در حال افزایش است؛ تحقیقات در این رابطه پیش‌بینی می‌کنند که تعداد کسب و کارهای کوچک ایالات متحده از ۳۰ میلیون کنونی، به ۴۲ میلیون در سال ۲۰۲۶ افزایش خواهد یافت.

شاید صنعت ماءالشعیر روشن‌ترین مثال در رابطه با اقتصاد هالتری دنیای امروز باشد. علی رغم این که بیش از ۷۰ درصد از بازار ماءالشعیر در اختیار دو کمپانی بزرگ است، ماءالشعیرسازان کوچک آمریکایی درآمد خود را از ۶ درصد در سال ۲۰۰۶، به ۲۱ درصد در سال ۲۰۱۵ رسانده‌اند. این صنایع کوچک در سرتاسر شهرهای آمریکا در حال پدید آمدن هستند و با ارائه محصولات محلی، نوعی حق انتخاب شخصی در اختیار خریداران خود قرار می‌دهند.

منابع و ریسک‌های کسب و کارهای کوچک

در چنین ساختار اقتصادی، کسب و کارهای کوچک نه تنها فراوان هستند، بلکه قوی‌تر و در نتیجه سودآورتر از همیشه هم خواهند شد و برای آن چندین دلیل موجه وجود دارد:

تکنولوژی‌های جدید ساخت محصول را آسان‌تر می‌کنند و ریسک کسب و کار را پایین می‌آورند

فناوری‌هایی مثل رایانش ابری (Cloud Computing)، گوشی‌های هوشمند و هوش مصنوعی، فرصت‌های بیشتری را در اختیار کسب و کارهای کوچک قرار می‌دهند. هزینه‌های عملیاتی کمتر، فرآیندهای درون شرکتی ساده‌تر و تصمیم‌گیری‌های سریع و بی‌دردسر عواملی هستند که موفقیت کسب و کارهای کوچک را تضمین می‌کنند.

همچنین در حالی که استفاده از تکنولوژی همچون ساخت نرم‌افزارهای جدید در کسب و کارهای کوچک عموما سرعت پایین‌تری نسبت به شرکت‌های بزرگ دارد، اما فراگیر بودن آن در این کسب و کارها به میزان قابل توجهی بیشتر است. گزارشی در این رابطه نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۶ اغلب کسب و کارهای کوچک (۷۰ درصد از نمونه مطالعه) بر رایانش ابری یا Cloud Computing و اپلیکیشن‌های گوناگون متکی بوده‌اند.

کسب و گارهای کوچک

دسترسی بیشتر با پلتفرم‌های نرم‌افزاری

کسب‌وکارها دیگر نیازی به استخدام لشگری از مهندسان کامپیوتر ندارند تا نرم‌افزاهای جدید بسازند یا فرایندهای پیچیده‌ای را اجرا کنند؛ امروزه، کسب و کارهای کوچک به راحتی می‌توانند از پلتفرم‌های شرکت‌های بزرگ استفاده کنند. از این طریق این کسب و کارها به پایگاه عظیمی از مشتریان و مخاطبان دسترسی خواهند داشت.

برای مثال، بسیاری از خرده فروشی‌های کوچک از بازار آنلاین آمازون برای انبارداری، توزیع و رفع نیازهای بازاریابی خود استفاده می‌کنند. در واقع آمازون گزارش داده است که بیش از ۲ میلیون خرده‌فروش حاضر در پلتفرم خود، کسب و کارهای کوچکی هستند که تجارت خود را از خانه اداره می‌کنند. همچنین بانک‌ها هم از تفکری که آمازون در ساخت پلتفرم‌های خود دارد، برای بخشی از مدیریت مالی خود استفاده می‌کنند. پلتفرم‌های مشابه دیگری هم هستند که بازار هدفی که قبلا غیر قابل دسترس بود را، امروز در اختیار همه گذاشته‌اند.

کسب و کارهایی با بازار خاص ماندگارتر هستند

از صنایع چوبی احیا شده تا نان بدون گلوتن، همگی شغل‌هایی پر رونق هستند. مشتری‌های امروزی همه گونه نیازی دارند. خوشبختانه، دو عامل مهم این فرصت را در اختیار کسب و کارهای کوچک قرار می‌دهد تا بازارهای خاص را با کم‌ترین ریسک در اختیار بگیرند. یکی ازین عوامل حداقل هزینه راه‌اندازی و دسترسی اینترنتی سریع به بازار بزرگی از خریداران است و دیگر این که این نیازهای خاص، کوچک‌تر از آن هستند که کسب و کارهای بزرگ به سمتشان بیایند؛ اما یک کسب و کار کوچک با آگاهی عمیق از نیاز مشتری و بدون قوانین داخلی دست و پاگیر، می‌تواند سود خوبی از کار خود به دست بیاورد.

بیزینس کوچک

افراد بیشتری نسبت به گذشته دنبال مشاغل مستقل هستند

از آنجایی که مردم به دنبال شرایط کاری انعطاف‌پذیرتر، کنترل بیشتر بر شغل خود و همچنین فرصت‌های درآمدی بیشتری هستند تا در شرایط غیرقابل اعتماد اقتصادی کنونی، درآمد پایدارتری داشته باشند، از این‌ جهت خوداشتغالی به سرعت در حال افزایش است. نگاهی به گذشته هم نشان می‌دهد این مسأله جدیدی نیست؛ طی ۳۰ سال اخیر، حرکت به سمت مشاغل پروژه‌ای (برای مثال فریلنسرها) روز به روز در حال افزایش بوده است. در حقیقت مشاغل پروژه‌ای ۱۷ درصد از نیروی کار ۲۵ سال اخیر آمریکا را تشکیل داده‌اند. امروزه این آمار، ۳۶ درصد است و بیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰، این عدد به ۴۳ درصد برسد.

مقاله‌های مرتبط:

ساختارهای اقتصادی امروزی به گونه‌ای تغییر کرده است که رابطه‌ای دوطرفه‌ای میان کسب و کارهای کوچک و بزرگ پدید آمده است. غول‌های تجاری دنیا زیرساخت‌هایی را در اختیار کسب و کارهای کوچک قرار می‌دهند تا دسترسی سریع و آسانی به میلیون‌ها مشتری داشته باشند. در حالی که کسب و کارهای کوچک راه‌هایی را در اختیار شرکت‌های بزرگ قرار می‌دهند تا با دسترسی به بازارهای تخصصی و خاص، محصولات جدیدی تولید کنند.

برای میلیون‌ها کسب و کار کوچک در سرتاسر دنیا که مدیرعاملان آن‌ها از حفظ تجارت کوچک خود خرسند هستند، آینده روشن است. کوچک بودن حتما نباید سنگ بنایی برای بزرگ‌تر شدن باشد؛ شاید مقصود همان کوچک ماندن است. اگر امروز کسب و کار کوچکی را می‌گردانید، بازار هدف خود را شناسایی، بهترین پلتفرم را پیدا کرده و سیستم فروش صحیح را پیاده‌سازی کنید. تجارت شما نیازی ندارد تا بزرگ‌تر از این شود.

کسب و کار کوچک

راهکارهایی وجود دارند که با کمک آن‌ها می‌توانید کسب‌وکارتان را بزرگ‌تر جلوه دهید. همچنین شاید برایتان جالب باشد که بدانید پی‌پال به کسب و کارهای کوچک برای جهانی‌شدن کمک می‌کند. با افتتاح حساب پی‌پال می‌توانید از خدمات جدید این شرکت پرداخت بین‌المللی در کارتان استفاده کنید.

انتشار : ۲۳ شهریور ۱۳۹۶
مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + هفت =

کانال تلگرام