‍‍
دسته بندی

کسب‌وکارهای گوناگون به سختی کار می‌کنند تا با روش های بازاریابی مناسب جایگاه برند خود را ارتقا بدهند و بتوانند کمپین‌های تبلیغاتی موفقی صورت بدهند. اما شاید باورکردنی نباشد که گاهی بسیاری از اقداماتی که هر کسب‌وکار صورت می‌دهد و از آن غافل است نیز به طور غیرمستقیم در دسته فعالیت‌های بازاریابی شناخته می‌شود. منش و مرام هر سازمانی از ناحیه رهبری به سایر بخش‌ها و قسمت‌ها تسری می‌یابد.

انواع روش های بازاریابی

در ادامه به روش های بازاریابی غیرمستقیمی اشاره می‌شود که گرچه خود صاحبان کسب‌وکار از قرار گرفتن این اقدامات در زمره فعالیت‌ها و روش های بازاریابی غافل هستند اما موجب نوعی تاثیرگذاری مفید بر مخاطب می‌شود.

۱. بازارپردازی

روش های بازاریابی - دوره های آموزشی

حتما شما هم با بازارپردازی یا اصطلاحا «مرچندایزینگ» (Merchandising) آشنا هستید. وقتی در حاشیه کنفرانس‌ها یا در برخی فروشگاه‌ها به شما کالایی به شکل نمونه و اشانتیون اهدا می‌شود در واقع نوعی بازارپردازی صورت گرفته است. قانونی قدیمی در بازاریابی می‌گوید: مشتریان زمانی جذب محصول می‌شوند که حداقل ۷ بار در معرض ارتباط و آشنایی با آن قرار گرفته باشند. برای انجام بازارپرداری تنها روش‌های سنتی مانند تقدیم نمونه و اشانتیون موثر نیست بلکه انواع روش های بازاریابی را می‌توان به کار بست. مثلا چنانچه تمام کارکنان و پرسنل سازمان لباسی متحد با نشانی از برند بر تن داشته باشند یا از محصولات خود شرکت به طور مستمر استفاده کنند، در واقع نوعی بازارپردازی صورت گرفته است.

از جمله روش های بازاریابی در قالب بازارپردازی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

بیشتر بخوانید:

بازاریابی اینترنتی را با این هفت عادت متحول کنید

  • لباس: چاپ تبلیغاتی درخور مخاطب روی انواع لباس‌ها مانند تی شرت‌ها می‌تواند انگیزه خوبی برای جذب مخاطب به محصول باشد. باید البسه‌ای طراحی و تولید بشود که مخاطب به پوشیدن آن میل و رغبت دارد و برند شما را همیشه در خاطر ثبت می‌کند.
  • لیوان‌ها، ماگ‌ها: استفاده از انواع لیوان و ماگ برای قرار دادن لوگو و تبلیغ برند هم ایده خوبی است؛ زیرا مخاطب همیشه از این وسایل به طور روزانه استفاده می‌کند و این استفاده مداوم باعث مشاهده مستمر لوگو و تبلیغات شما از سوی او خواهد شد.

۲. ارائه تجربه‌های زنده و مستقیم

روش های بازاریابی - زنده و مستقیم

روابط شخصی و حضوری با مخاطب باعث می‌شود تا توجه و علاقه او نسبت به برندتان افزایش پیدا کند. از این رو بهتر است برای مخاطبانی که تازه وارد هستند و به شیوه‌های مختلف در فروشگاه‌ها و نقاط خرید یا روش‌های دیگر شناسایی شده‌اند، برنامه‌ای منحصر به فرد برای آشنایی بیشتر با محصولات و خدمات تدارک ببینید.

۳. برگزاری تورهای درون سازمانی

روش های بازاریابی - مرچندایز

بیشتر بخوانید:

۴ استراتژی بازاریابی کم هزینه برای کسب و کارهای کوچک چیست؟

این مورد یکی از جالب‌ترین روش های بازاریابی به شمار می‌آید. برگزاری تور و بازدیدی از بخش‌های مختلف شرکت و تولید محصول از نزدیک می‌تواند بدل به خاطره‌ای فراموش‌نشدنی در ذهن مشتری بشود. البته کیفیت اجرای این تور و بازدید بسیار مهم است و صرفا اجرای ایده‌ای خام بدل به تجربه‌ای خسته‌کننده برای مخاطب خواهد شد. چنین رویدادی باید با هماهنگی بخش‌های مختلف و برنامه‌ریزی دقیق و سرگرم‌کننده همراه باشد.

این مطلب را از دست ندهید:  کار در فرانسه و راهنمایی سریع و ساده برای آشنایی با آن

۴. برگزاری کلاس‌های آموزشی

روش های بازاریابی - برگزاری رویدادها

برای رشد مداوم و پیشرفت در هر کسب و کاری لازم است همواره بیاموزید. تدریس و آموختن هر دو در ارتقای سطح دانش فرد مفید واقع می‌شوند. به عنوان مدیر و رهبر سازمان این ایده یادگیری و مشارکت در برنامه‌های آموزشی می‌تواند به عنوان نوعی بازاریابی صورت پذیرد.

بیشتر بخوانید:

بازاریابی عملکردی چیست و چگونه می توان به خرده فروشان کمک کرد؟

حمایت‌گری از دوره‌های آموزشی مختلف یا تدریس مدیران برای عده‌ای از دانشجویان و دانش‌پژوهان می‌تواند فرصت و زمینه مناسبی برای انتقال تجارب فرد به دیگران و معرفی هر چه بیشتر کسب و کار به دیگران باشد. در چنین ارتباط تنگاتنگی که از طریق تدریس و برگزاری دوره‌های آموزشی صورت می‌گیرد نوعی بازاریابی غیرمستقیم، خلاق و موثر شکل خواهد گرفت.

۵. عرضه نمونه و اشانتیون‌ها

روش های بازاریابی - عرضه نمونه و اشانتیون

بیشتر بخوانید:

بازاریابی تاثیرگذار در سال ۲۰۱۸ رشد زیادی خواهد داشت؛ چرا و چگونه؟

ارائه و عرضه نمونه محصولات به طور رایگان به مشتریان بسیار کارساز است. تقریبا همه افراد از داشتن اجناس رایگان یا آزمایش کردن مزه غذاها و خوراکی‌های مختلف بدون پرداخت پول استقبال می‌کنند. چنین استقبالی باعث می‌شود تا مخاطب یک گام به شما نزدیک‌تر بشود و آشنایی و ارتباط بهتری شکل بگیرد.

اگر این تاثیرگذاری ادامه داشته باشد با هنر خود در سایر روش های بازاریابی می‌توانید بر شمار مشتریان‌تان بیافزایید. بنابراین از دادن نمونه‌ها و اشانتیون‌های محصول غافل نشوید؛ زیرا در جذب مخاطب بسیار مهم است.

۶. برگزاری کارگاه‌های آموزشی

همان طور که قبلا هم عنوان شد، برگزاری کارگاه‌های آموزشی می‌تواند روشی فوق‌العاده برای انتقال مفاهیم و نکات مورد نظر درباره برند و شرکت به مخاطبان باشد. اما روش دیگری که از برگزاری دوره‌های آموزشی بسیار ساده‌تر است، روش برگزاری کارگاه‌ها است. شما می‌توانید در حیطه تخصصی خود اقدام به برگزاری کارگاه‌هایی کنید. لازم نیست این کارگاه‌ها به دفعات اجرا بشوند. حتی برگزاری چند کارگاه هم شما را تا حد زیادی در معرض دید مخاطبان و مشتریان بالقوه قرار خواهد داد.

۷. برگزاری مراسم و رویدادهای مختلف

روش های بازاریابی - مراسم

برگزاری رویدادهای مختلف به شما کمک شایانی در گسترش شبکه ارتباطی شما دارد. در چنین مراسم‌هایی امکان برقراری ارتباط مستقیم و بی‌واسطه با مشتریان وجود دارد. اگر مراسم به خوبی و توام با خلاقیت صورت بگیرد، حاضران بدون شک درباره آن با سایر مشتریان بالقوه برندتان صحبت خواهند کرد و در نتیجه بهترین نوع تبلیغ و بازاریابی یعنی بازاریابی دهان به دهان شکل خواهد گرفت. رویدادهایی که برگزار می‌شود در موقعیت‌ها و سبک‌‌های گوناگونی امکان اجرا دارد. مثلا رویداد برگزار شده می‌تواند در قالب سخنرانی علمی و تخصصی یا به خاطر مراسمی چون عید نوروز باشد.

۸. گسترش شبکه ارتباطی

روش های بازاریابی - برگزاری رویدادها

بیشتر بخوانید:

۱۰ ایده برای بازاریابی محلی کسب و کارهای کوچک

شاید گسترش شبکه ارتباطی را در دسته فعالیت‌های بازاریابی قرار نمی‌دهید اما هر تعاملی موجب خلق و توسعه برندتان خواهد شد. مثلا زمانی که در جلسه‌ای کاری با مدیر شرکتی دیگر آشنا می‌شوید و با هم اطلاعات تماس را رد و بدل می‌کنید در حقیقت، فرصتی عالی برای فعالیت‌های بیشتر و رشد فراهم می‌کنید.

این مطلب را از دست ندهید:  راه اندازی استارت آپ تکنولوژی از چه نظر شبیه ایجاد یک گروه موسیقی است؟

ارتباط با یک فرد می‌تواند مقدمه‌ای بر ارتباط برقرار کردن با دیگری هم باشد و رفته رفته، دایره ارتباطات شما وسیع و وسیع‌تر خواهد شد. ارتباطات متعدد هم موجب رشد شخصی و هم موجب رشد حرفه‌ای خواهد شد. هر چه شبکه ارتباطی‌ شما گسترده‌تر باشد، پیش بردن امور مختلف هم بسیار ساده‌تر خواهد شد. مثلا در زنجیره تامین، آشناها و دوستان فراوانی خواهید داشت که روند کار را برای‌تان ساده و ساده‌تر خواهند کرد.

اگر با شرکت‌ها و استارتاپ‌های خارجی در ارتباط هستید و برای نقد کردن درآمد ارزی خود مشکل دارید، کافی است با همکاران باتجربه ما در پیمنت۲۴ تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

نویسنده :
انتشار : ۲۵ فروردین ۱۳۹۷
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =

کانال تلگرام
فروش ویژه کیف پول سخت‌افزاری Ledger Nano S (کیف پول سخت‌افزاری برای ارز‌های دیجیتال)خرید انلاین
+