راه‌اندازی وبلاگ سخت نیست؛ اما ایجاد ترافیک و کسب سود دشوار است. آیا تاکنون در مورد راه‌اندازی وبلاگ فکر کرده‌اید؟ آیا تا به حال فکر کرده‌اید که نه تنها راه‌اندازی وبلاگ بلکه کسب درآمد آنلاین از آن یا کسب درآمد منفعل به چه چیزهایی نیاز دارد؟ واضح است که شما در این راه تنها نیستید. میلیون‌ها نفر در زمینه وبلاگ‌سازی تلاش کرده‌اند، اما تنها تعداد کمی از آن‌ها به درآمد قابل توجهی رسیده‌اند.

با این وجود، اگر در حال ایجاد وبلاگی با هدف کسب درآمد هستید و علاقه‌ای به نوشتن ندارید، بدانید که وقت خود را هدر می‌دهید. هنر وبلاگ‌سازی مانند یک درس علمی یا مثل یک فرمول نیست. بدون علاقه عمیق به هنرتان، با موجی از ناامیدی و ناراحتی روبرو خواهید شد؛ چرا؟ در حالی که راه‌اندازی وبلاگ نسبتا ساده است، برای ایجاد هرگونه ترافیک و سودی، به تلاش قابل‌توجهی نیاز است. شما به تمرکز و پشتکار بالایی برای جذب کاربر یا دست یافتن به نقطه اشباع وبلاگ خود نیاز دارید. این کار زمان زیادی می‌طلبد.

این را در نظر داشته باشید که وبلاگ‌نویسانی که پلتفرم‌های قابل توجهی با صدها هزار بازدید ماهانه ساخته‌اند، اکنون می‌توانند طعم موفقیت را بچشند. با این وجود، نمی‌توانند مدت زیادی از آزادی خود و درآمد منفعلی که وبلاگشان ایجاد کرده لذت ببرند؛ زیرا بدون تولید محتوای مستمر، هر وبلاگی از بین می‌رود.

چگونه یک وبلاگ بسازید

اگر در مورد راه‌اندازی وبلاگی مانند Mashable یا TechCrunch یا هر وبلاگ دیگری که به نظرتان موفق خواهد شد فکر می‌کنید، در این مقاله می‌توانید به راهنمای گام به گام در این زمینه دسترسی داشته باشید. هر چه آمادگی و برنامه‌ریزی بیش‌تری داشته باشید، احتمال موفقیت شما در طولانی‌مدت بیش‌تر خواهد بود.

یک موضوع انتخاب کنید

مشخص کنید در مورد چه موضوعی می‌خواهید بنویسید. یک موضوع یا محدوده را تعیین کرده و محتوای مربوط به آن را طراحی کنید. این امر به شما نه تنها در داشتن تمرکز بالا در نوشتن خود، بلکه به ساخت محصولات و خدمات دیجیتالی که محتوای شما را تکمیل می‌کنند هم کمک می‌نماید.

راه‌اندازی وبلاگ

هم‌چنین، این امر شما را به جذب مشتری، جلب کردن نظر آن‌ها با پست‌های غنی از اطلاعاتتان و سپس جهت‌دهی آن‌ها پیش از ورود به قیف فروشتان (Sales Funnel) قادر می‌سازد.

یک پلتفرم انتخاب کنید

در حالی که وردپرس تاکنون محبوب‌ترین پلتفرم وبلاگ‌سازی بوده، پلتفرم‌های دیگری هم وجود دارند که می‌توان از آن‌ها بهره برد. این پلتفرم‌های وبلاگ‌نویسی شامل Tumbler ،Blogger و حتی Medium هستند. با این وجود، اگر در مورد وبلاگ‌نویسی جدی هستید، احتمالا باید به دنبال نصب میزبان وردپرس روی یک دامنه شخصی بروید.

در حالی که می‌توانید وبلاگ خود را با زیردامنه‌ای (Subdomain) از وردپرس به‌صورت myblog.wordpress.com در wordpress راه‌اندازی کنید؛ اگر از راه‌حل‌های میزبان استفاده کنید، جذب کاربر بیش‌تری خواهید داشت. پس از آن، می‌توانید از زیر دامنه‌های پلتفرم‌های معروف برای بازاریابی محتوای خود استفاده کنید.

یک نام دامنه انتخاب کنید

اگر واقعا می‌خواهید از وبلاگ خود کسب درآمد داشته باشید، نام‌ دامنه‌های شخصی مهم هستند. به جای متکی بودن به زیردامنه‌ای از یک میزبان شخص ثالث، (در صورت امکان) یک نام دامنه کوتاه اما غنی از کلیدواژه انتخاب کنید که موضوع، صنعت یا محدوده بازار هدف شما را به خوبی توصیف کند. بدین منظور، از فراهم‌آورندگان نام دامنه BlueHost ،HostGator یا 1&1 Hosting استفاده کنید.

دامنه

اگر شما به مسائلی از جمله سئو SEO هم توجه می‌کنید، به هنگام انتخاب نام دامنه باید توصیه‌های زیر را هم در نظر بگیرید:

  • از یک دامنه سطح بالا (Top-Level Domain or TLD) شناخته شده مانند com. یا net. استفاده کنید.
  • دامنه را کوتاه انتخاب کنید؛ به طوری که بیش از ۱۵ کاراکتر نباشد.
  • سعی کنید نام دامنه‌ای با خط فاصله نخرید؛ زیرا معمولا به عنوان اسپم در نظر گرفته می‌شوند.
  • از کاربرد زیردامنه‌های میزبان برای رتبه‌دهی یا دسته‌بندی پست‌ها خودداری کنید.

یک شرکت ارائه‌دهنده هاست خوب بیابید

تعداد زیادی شرکت هاست مناسب وجود دارد. اگر در حال راه‌اندازی وبلاگ وردپرسی خود هستید، انتخاب‌های بی‌شماری دارید. نکته مهم به کار گرفتن نهایت سخت‌کوشیتان و انتخاب مناسب‌ترین مورد بر اساس بودجه‌ خودتان است. هم‌چنین، مطمئن باشید در مورد سطح خدمت و زمان آماده به کار سرورها هم تضمینی وجود دارد.

هاست

در ابتدا، احتمالا می‌خواهید از یک راه‌حل مدیریت شده وردپرس یا یک سرور خصوصی مجازی (Virtual Private Server or VPS) استفاده کنید و سپس کار خود را افزایش دهید. نهایتا، زمانی که چند هزار بازدیدکننده در طول روز داشته باشید، به احتمال زیاد به یک راه‌حل میزبانی تخصیص یافته با یک شبکه تحویل محتوا (Content- Delivery Network or CDN) نیاز دارید. CDN در ادامه شرح داده شده است.

کَش کردن و شبکه‌های تحویل محتوا (CDN)

از سیستمی مانند W3 Total Cache یا WP Super Cache استفاده کنید. هم‌چنین، کش مرورگر را روشن کنید تا مطمئن شوید سرعت تحویل صفحات وب را افزایش داده‌اید. در ابتدا، این امر ممکن است مهم به نظر نرسد؛ اما زمانی که ترافیک شما به هزاران بازدید روزانه افزایش می‌یابد، این نکته حیاتی خواهد بود. قبل و بعد از نصب، از راهنمایی‌های سرعت صفحات گوگل (Google’s Page Speed Insights) برای آزمایش این موارد استفاده کنید.

مقاله‌های مرتبط:

راه‌اندازی شبکه تحویل محتوا (CDN) هم مهم است؛ زیرا تحویل جهانی محتوای شما را سریع می‌کند. به طور مثال، صفحه شما ممکن است در ایالات‌متحده نسبتا سریع باز شود، اما وقتی شخصی از استرالیا می‌خواهد محتوای شما را بارگذاری کند، متفاوت باشد. CDNها داده را در چندین مخزن در سراسر دنیا کپی و تحویل محتوا را بسیار سریع می‌کنند.

این امر برای تجربه کاربران مهم است؛ زیرا بسیاری از افرادی که مجبور می‌شوند حتی چند ثانیه برای بارگذاری یک صفحه صبر کنند، اغلب وب‌سایت را ترک می‌کنند و به نتیجه بعدی در فهرست نتایج جستجو روی می‌آورند. W3 Total Cache با WAS از آمازون و MaxCDN که دو مورد خوب از CDN‌ها هستند، یکپارچه است.

پیوندهای دائمی بسازید

در وردپرس، شما باید پیش از انتشار وب‌سایت پیوندهای دائمی را فعال کنید. این امر URL‌های متعارف و مناسبی ایجاد می‌کند که SEO را هم افزایش می‌دهند. پیوندهای دائمی در قسمت تنظیمات > پیوندهای دائمی بخش ادمین وردپرس قرار دارند. در این قسمت شما باید نام پست را انتخاب کنید.

افزونه AMP را نصب کنید

پروژه صفحات موبایل تسریع شده (Accelerated Mobile Pages or AMP) ابداعی از گوگل برای تسریع دسترسی به حجم زیادی از محتوا در موبایل است. مستندات AMP به ساده کردن یک صفحه وب تا سطح مؤلفه‌های ساختاری پایه‌ای‌اش با JS کاهش یافته و کدهای CSS کمینه کمک می‌کند. این امر سرعت صفحات را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

تجزیه و تحلیل ترافیک گوگل (Google Analytics) را نصب کنید

تجزیه و تحلیل ترافیک گوگل را نصب کنید تا بتوانید تلاش‌های خود در حین ساخت وبلاگتان را ردیابی کنید. این کار راهی عالی برای ردیابی نتایج در حین استفاده از URL Campaign Builder برای اشتراک پیوندها در رسانه‌های اجتماعی و دیگر مکان‌ها است. بدین ترتیب، می‌توانید مطمئن شوید ترافیک شما از کجا می‌آید.

تجزیه و تحلیل گوگل

ابزارهای وب‌مستری گوگل را راه‌اندازی کنید

هرکسی که در مورد راه‌اندازی وبلاگ و کسب درآمد جدی باشد، باید از ابزارهای وب‌مستری گوگل هم استفاده کند. بدین ترتیب، متوجه می‌شوید کدام کلیدواژه‌ها رتبه‌دهی می‌شوند و چه پیام‌هایی بر رتبه‌ها اثر دارند. این امر شما را قادر به ثبت یک نقشه سایت XML، ردیابی باز شدن تبلیغات از منبعشان (Impression) در پی کلیدواژه‌ها و ردیابی نرخ کلیک (click- through rate) می‌سازد. این ابزار یکی از مفیدترین ابزارها برای رشد وب‌سایت یا وبلاگ شما از طریق تحلیل مستمر تلاش‌هایتان است.

در قسمت دوم این مقاله شما را با ادامه مراحل راه‌اندازی وبلاگ آشنا خواهیم کرد.

مطالعه قسمت دوم

انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 7 =

کانال تلگرام