دسته بندی

بیت‌کوین و ایده‌ ارز دیجیتال، بانک‌ها را وادار به آزمایش و ایجاد سیستم‌های مبتنی بر بلاک‌چین و ارز رمزنگاری شده(cryptocurrencies) کرده است و رقابت شدیدی در این زمینه شکل گرفته شده است بطوریکه موسسات مالی سعی می‌کنند از رقیب‌های خود در این زمینه عقب نمانند. در این مقاله به توضیح روند ورود کمپانی‌هایی مانند آمازون و مایکروسافت در بلاک‌چین می‌پردازیم.

سازمان‌های دولتی به همراه رهبران جهان از جمله اعضای گروه 20 (G20) مجبور شده‌اند به دنبال تنظیم قوانینی باشند که مشروعیت و طول عمر بیشتری به صنعت ارز‌های رمزپایه بدهند.

موج خرید کسب‌و‌کار‌های جدید توسط کمپانی‌هایی که درآمد آن‌ها به طور سنتی بخش خاصی از بازار را در اختیار گرفته بود، الان به راه افتاده است. مایکروسافت در دنیای کامپیوتر اسطوره‌ای است که دنیا را به سوی دیجیتالی شدن سوق داده و از سویی دیگر کمپانی آمازون پیشگام تجارت الکترونیک است.

برخی از این کمپانی‌ها مجبور به استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین هستند زیرا در حال حاضر آشکار است که دنیای دیجیتال به آن‌ها پیوند خورده است ، هرچند برخلاف سیاست‌ها و فعالیت‌های متمرکز آنان باشد. بلاک‌چین تکنولوژی است که نمی‌توان به سادگی از آن گذشت.

ورود مایکروسافت در بلاک‌چین

مایکروسافت یکی از بزرگترین کمپانی‌هایی است که به کاربران اجازه می‌دهد که مخارج خود را با بیت‌کوین پرداخت کنند. در دسامبر ۲۰۱۴ می‌توانستید محتوای ویندوز و استور ایکس‌باکس را با بیت‌کوین پرداخت کنید در حالی که آن زمان موفقیت بیت‌کوین در هاله‌ای از ابهام بود.

هرچند که این یک راه جایگزین بود و مایکروسافت می‌خواست نسبت به خواسته‌های مشتریان خود انعطاف نشان دهد. از آن زمان بلاک‌چین رشد کرده است و مایکروسافت هم می‌خواهد پیشگام این نو‌آوری باشد.

به یقین مایکروسافت اهمیت و قدرت بلاک‌چین را درک کرده است و می‌خواهد از پتانسیل بالای آن در دنیای اپلیکیشن و کسب‌و‌کار‌های سازمانی استفاده کند. ورود مایکروسافت در بلاک‌چین باعث توسعه برنامه‌های مبتنی بر بلاک‌چین شده است، هرچند برنامه‌ها به اندازه برنامه‌هایی که استارتاپ‌ها عرضه می‌کنند زرق‌و‌برق‌دار نیست، ولی در کل کار می‌کنند.

همچنین مایکروسافت به دنبال راهی است که یک پلتفرم بسازد که کسب‌وکارها بتواند برنامه مبتنی بر بلاک‌چین خود را بر روی آن توسعه دهند، مانند فریم‌ورک کوکو (Confidential Consortium به معنای کنسرسیوم محرمانه) که یک پروتکل مبتنی بر اتریوم است و زیرشاخه مایکروسافت اژور سرویس پردازش ابری است.

همچنین مایکروسافت اعلام کرده است که به دنبال نقشه‌هایی است که شناسه غیر متمرکز (DIDs) مبتنی بر بلاک‌چین را با آپ اعلام هویت مایکروسافت (Microsoft Authenticator) ادغام کند.

و آخرین خبر مربوط به غول محاسبات ابری یعنی مایکروسافت آژور است که با ورود مایکروسافت در بلاک‌چین سرویس ایجاد برنامه‌های بلاک‌چین خود به نام میزکار بلاک‌چین(Blockchain Workbench) را در ۷ می عرضه کرده است. هدف میزکار(Workbench) این است که به کسب‌و‌کارها کمک کند که برنامه‌های سفارشی خود را مبتنی بر بلاک‌چین ایجاد کند و پروسه توسعه برنامه را با تنظیم خودکار زیرساخت تسریع بخشد. همچنین با ورود مایکروسافت در بلاک‌چین تاثیرات مثبتی بر فناوری بلاک‌چین گذاشته شده است.

مایکروسافت در بلاک‌چین

تلاش‌های آمازون

بنیان‌گذاران آمازون و مایکروسافت «بیل گیتس و جف بزوس» مشابه هم هستند. آن‌ها به دنبال افرادی‌ هستند که ایده انقلابی داشته باشند. به همین دلیل برای کسی تعجب‌آور نیست که این کمپانی‌ها همیشه در صف اول همه‌ی نوآوری‌های دنیای تکنولوژی هستند.

ممکن است بیل گیتس در نظرات خود به نکات منفی بسیاری در مورد بیت‌کوین اشاره کرده باشد و جف بزوس تحت فشار، بیت‌کوین را به عنوان یک ارز مجازی برای آمازون قبول کرده باشد، اما علی‌رغم تفکر این دو بنیان‌گذار در مورد ارزهای رمزپایه، آینده بیشتر درمورد سیاست‌های شرکت تصمیم می‌گیرد.

آمازون انقلابی در زمینه تجارت الکترونیک به وجود آورد و به دنبال این است زمانی که تکنولوژی بلاک‌چین جایگاه خود را در دنیا تثبیت کرد، در بین رقیب‌ها در اوایل لیست قرار گیرد. این قضیه‌ی بین بانک‌ها هم صادق است و انها برای درک و قابل استفاده کردن تکنولوژی بلاک‌چین سر و دست می‌شکنند و می‌خواهند قبل از رقبای خود وارد عرصه شوند.

در حال حاضر ‌آمازون با ای‌بی‌ام و اوراکل در حال جنگ است که بتواند بلاک‌چین را به عنوان یک سرویس عرضه کند. فریمورک بلاک‌چین برای اتریوم و هایپرلِجر فابریک (Hyperledger Fabric)، به کاربران این امکان را می‌دهد که اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز خود را مبنی بر بلاک‌چین توسعه و مدیریت کنند و این فریمورک توسط این سه شرکت در حال توسعه است.

در نهایت کاربران می‌توانند آپ‌های مبتنی بر بلاک‌چین خود را با قالب‌های آماده در کلاودفرمیشنِ (CloudFormation) وب‌سرویس آمازون(AWS) پیاده‌سازی کنند و این کار باعث صرفه‌جویی می‌شود چون دیگر لازم نیست زمان خود را برای راه‌اندازی درست شبکه بلاک‌چین صرف کنند. قبلا آمازون این کار را برای آن‌ها کرده است.

اوراکل و کمپانی‌های دیگر نیز وارد عرصه می‌شوند

اوراکل دومین شرکت بزرگ نرم‌افزاری، اخیرا از محصولات بلاک‌چین خود پرده برداشته است و در طی چند ماه آینده آن‌ها را عرضه خواهد کرد. اوراکل هم مشابه بقیه عمل کرده است. یک سرویس ابری که روی پروژه‌ی متن باز هایپرلِجر فابریک توسعه داده شده است (همانند مایکروسافت) و تقریبا مشابه سرویس بلاک‌چینی که سال پیش ای‌بی‌ام آن‌ را معرفی کرد.

کمپانی‌های بزرگ دیگر نیز در اشکال و زمینه‌های مختلف وارد عرصه‌ بلاک‌چین شده‌اند. هواوی گوشی‌های خود را به صورت پیش‌فرض با کیف پول بیت‌کوین عرضه می‌کند .سامسونگ از بلاک‌چین برای مدیریت زنجیره‌ای منابع خود استفاده می‌کند. گروه بانک‌های اسپانیایی(BBVA) اولین بانک جهانی است که برای مدیریت کردن وام‌های خود به بلاک‌چین روی آورده است و استفاده‌های مختلف از بلاک‌چین هر روز گسترده‌تر می‌شود.

مایکروسافت در بلاک‌چین

چرا بلاک‌چین پیروز شد؟

مدت زیادی از زمانی که بیت‌کوین را کلاه‌برداری، فریبکاری یا تکنولوژی زودگذر خطاب می‌کردند نگذشته است. ولی حالا نه تنها کسی این حرف‌ها را بر زبان نمی‌آورد بلکه بزرگترین و سرسخت‌ترین مخالفان بیت‌کوین به سمت ارز‌های رمزنگاری شده روی آورده‌اند و به این درک رسیده‌اند که نباید به سادگی از این تکنولوژی درحال پیشرفت بگذرند.

هیجان در مورد بلاک‌چین هر روز گسترش پیدا می‌کند، حالا دیگر کسی از آن فرار نمی‌کند بلکه برای آن سر و دست می‌شکنند. امروزه نه تنها ارزهای رمزنگاری شده پرطرفدارتر از هر زمانی هستند بلکه تقاضا برای آپ‌های بلاک‌چین نیز روز به روز در حال افزایش است . هرچند در وهله اول ماهیت بلاک‌چین به ارزهای رمزپایه پیوند خورده بود ولی دیگر اینگونه نیست.

کمپانی‌هایی مانند مایکروسافت، آمازون، سامسونگ، هوآوی و … این موضوع را درک کرده‌اند که اگر وارد این عرصه نشوند در آینده نه چندان دور تنها چیزی که بدست خواهند آورد پشیمانی است.

معاون وب‌سرویس آمازون (AWS) در یک پست این چنین گفت:

«با بعضی افراد که تا به حال حرف زده‌ام بلاک‌چین را به عنوان آینده سیستم پولی و راهی برای تسهیل پرداخت‌های بین‌المللی می‌بینند. بقیه نیز بلاک‌چین را به عنوان دفتری پخش شده یا منابع داده‌هایی غیر قابل‌ تغییر می‌شناسند که می‌توان آن را بر روی لجستیک‌ها، زنجیره تامین، ثبت زمین و سایر موارد اعمال و استفاده کرد. در هر صورت واضح است که راه‌های جذاب بسیار زیادی برای استفاده وجود دارند و ما داریم کار می‌کنیم که مشتریان ما بیشتر  و مؤثر‌تر بتوانند استفاده کنند.»

نیل پاتل، مشاور تبلیغاتی Kind که یک شرکت تبلیغاتی غیرمتمرکز است و به کمپانی‌هایی مانند آمازون و مایکروسافت مشاور تبلیغاتی می‌دهد، تاکید می‌کند که این ابر کمپانی‌ها راهی به جز درک و ورود به حوزه بلاک‌چین به عنوان آینده تکنولوژی ندارند. پاتل به کوین‌تلگراف(Cointelegraph) گفت:

«مایکروسافت و آمازون هیچ انتخابی به جز توجه و تمرکز روی بلاک‌چین ندارند، چون آینده آن‌هاست. اگر آمازون و مایکروسافت در بلاک‌چین وارد نشوند به رشد آن‌ها در زمینه پردازش ابری صدمه وارد می‌شود. کافی است به فیسبوک نگاه کنید، آن‌ها انقدر ارزش بلاک‌چین را درک کرده‌اند که تیم اجرایی، به همراه رئيس سابق پی‌پال را بر روی پروژه‌های بلاک‌چین متمرکز کرده‌اند.»

مثال پاتل در بالا نشان می‌دهد که چگونه دیوید مارکوس، رئيس سابق پی‌پال و تیم اجرایی فیسبوک که مسئولیت توسعه آپ مسنجر را به عهده داشتند، درحال آماده‌سازی یک تیم هستند که قابلیت‌های تکنولوژی بلاک‌چین را در زمینه شبکه‌های اجتماعی کشف کند.

مایکروسافت در بلاک‌چین

تناقض ایده‌ها

بیت‌کوین، بلاک‌چین و ارزهای رمزپایه در کل همگی به عقاید مختلف تقسیم می‌شوند. با این وجود آشکار است که صداهای مخالف این تکنولوژی روز به روز کمتر می‌شود و بیشتر مخالفان یا سکوت کرده‌اند یا نظر خود را تغییر داده‌اند.

جیمی دیمون(Jamie Dimon) رئیس جی‌پی مورگان (JP Morgan)، بیت‌کوین را به عنوان یک تقلب و کلاه‌برداری خطاب کرد و در برابر ارزهای رمزنگاری شده دیگر نیز به شدت موضع گرفت. اما حالا جی‌پی مورگان در حال توسعه کوروم (Quorum) بر مبنای بلاک‌چین است. این وضعیت در مایکروسافت نیز وجود داشت. یکی از اعضای رده بالای مایکروسافت گفت که روی شکست بیت‌کوین حاضر است شرط ببندد، اما حالا مایکروسافت در بلاک‌چین تبدیل به رهبر شده است.

بنابراین فیسبوک، گوگل، اوراکل، مایکروسافت، آی بی ام و آمازون همگی در حال ارزیابی یا ارائه محصولات مرتبط با بلاک‌چین هستند. من فکر نمی‌کنم که تکنولوژی بلاک‌چین سرطان را درمان کند یا کمکی به حل مشکل گرسنگی در جهان بکند، ولی به نظر شما نباید به آن توجه کرد؟

فناوری بلاک‌چین به عنوان آینده شناخته می‌شود و این را می‌توان از مدت زمان، هزینه و تلاشی که برای توسعه تکنولوژی‌های مبتنی بر بلاک‌چین در بانک‌ها و کمپانی‌های بزرگ گذاشته می‌شود فهمید. همچنین با ورود آمازون و مایکروسافت در بلاک‌چین معلوم شد که این تکنولوژی فقط یک هوس زودگذر برای کمپانی‌ها نیست.

نویسنده :
انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 10 =

کانال تلگرام
فروش ویژه کیف پول سخت‌افزاری Ledger Nano S (کیف پول سخت‌افزاری برای ارز‌های دیجیتال)خرید انلاین
+