فین‌تک به استارتاپ‌ها و شرکت‌هایی گفته می‌شود که از فناوری روز برای ارائه بهتر و موثرتر خدمات مالی استفاده می‌کنند. در واقع نام فین تک (Fintech) از مخفف دو کلمه Financial Technology گرفته شده است. این فناوری‌ها، صنعت بانکداری بین‌المللی را در سه چهار سال گذشته با تحول بزرگی روبرو کرده است. استارتاپ‌های فین تک تقریبا در تمام زمینه‌های صنعت امور مالی و بانکی همچون بانکداری سنتی، کارت‌های اعتباری، امور پرداخت، وام‌های شخصی و کسب و کارها، بیمه، واسطه گری و مدیریت دارایی‌ها، و حتی تسهیلات خرید املاک و مستغلات در حال خلق خدمات و محصولات نوآورانه هستند. با وجود اینکه Fintech از نظر متخصصین بازار و رسانه، تهدیدی هم برای پیاده‌سازی مدل‌های بانکداری محسوب می‌شود، اما فرصت‌هایی برای توسعه همکاری‌های جدید با هدف کنترل بهتر هزینه‌ها، تخصیص سرمایه و جذب مشتری را هم به وجود آورده است.

استارتاپ فین‌تک

تخمین زده می‌شود تقریبا سه چهارم شرکت‌های فین تک روی بانکداری خرده‌فروشی، وام، مدیریت سرمایه و سیستم پرداخت بنگاه‌های کوچک و متوسط (SMEs) تمرکز دارند. چشم انداز اغلب این استارتاپ‌ها توجه به مشتری نهایی و گذر از بانکداری سنتی است و تصور غالب در مورد این فناوری‌ها این است که برای به وجود آوردن نوآوری در خدمات، بخشی از صنعت را مختل می‌کنند.

مقاله‌های مرتبط:

اغلب تحلیل‌ها نشان می‌دهد ساختار شرکت‌های فین تک در حال تغییر است و روح تازه‌ای از همکاری بین متصدیان و فین تک‌ها در حال دمیدن است. با بررسی بیش از ۳ هزار کمپانی در پایگاه داده McKinsey Panorama FinTech معلوم شد سهم فین‌تک ها با خدمات B2B در حال افزایش است و از ۳۴٪ در سال ۲۰۱۱ به ۴۷٪ در سال گذشته رسیده است (این کمپانی‌ها ممکن است خدمات B2C را هم حفظ کرده باشند). فین تک‌های B2B با بانک‌ها همکاری می‌کنند و به آن‌ها خدماتی ارائه می‌دهند تا به ارتباطشان با مشتری نهایی ادامه دهند.

فین‌تک

طبق داده‌ها حدود دو سوم فین تک‌های CIB که در حوزه‌های همکاری و سرمایه‌گذاری بانکی فعالیت می‌کنند، محصولات و خدمات B2B ارائه می‌دهند. تنها ۲۱٪ از فین تک‌ها به عنوان مثال، با ارائه خدمات خزانه‌داری به مشتریان بانک‌ها به دنبال کاهش ارتباط با مشتریان با بانک هستند. و کمتر از ۱۲٪ واقعا به دنبال منسوخ کردن بیزینس مدل فعلی هستند.

دارایی‌ها و رابطه‌ها مهم است و جای تعجب نیست که رابطه بین بانک‌ها و فین تک‌ها بیشتر بر پایه تعامل و همکاری است تا رقابت. عجیب است که بیشتر استارتاپ‌های فین تک به خرده‌فروشی و بنگاه‌های کوچک و متوسط متمرکز می‌شوند در حالی که آن‌هایی که به سمت همکاری و سرمایه‌گذاری در صنعت بانکداری رفتند توانستند با زیرساخت‌های فناوری و ارتباط با مشتریان راه حل‌های ویژه‌ای برای ماندگاری طولانی در کنار غول‌های این صنعت پیدا کنند.

همکاری فین‌تک و بانک

به طور کلی نوآوری‌های فین تک از جنبه‌های مختلف می‌تواند به بانک‌ها کمک کند، از بهبود هزینه‌ها و تخصیص بهتر سرمایه گرفته تا کسب درآمد بیشتر. و در حالی که تهدید به مدل کسب و کار بانک‌ها همچنان پابرجاست چالش استراتژیک اصلی انتخاب شرکای مناسب فین تک است. متصدیان موفق نیاز دارند تا با در نظر گرفتن گزینه‌های مختلف از جمله مشارکت ساده و سرمایه‌گذاری‌های مشترک رسمی‌تر با فین تک‌ها همکاری کنند.

نویسنده :
انتشار : ۲۹ فروردین ۱۳۹۶
مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + بیست =

کانال تلگرام