Amazon.com یا همان آمازون که در سال ۱۹۹۴ توسط جف بزوس راه‌اندازی شد، در ابتدا کارش را به عنوان یک کتاب فروشی آنلاین آغاز کرد اما در حال حاضر بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی محصولات دیجیتال است. آمازون در سال‌های اخیر پایش را از خرده فروشی هم فراتر گذاشته و محصولاتی نظیر کتاب‌خوان کیندل، تبلت و تلویزیون فایر را تولید کرده است. حالا کار به جایی رسیده که این کمپانی پویا، سیستم پرداخت وجه منحصر به خودش را راه‌اندازی کرده و حسابی بازار رقابت در این زمینه را داغ کرده است. بنابراین، پی‌پال که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها در زمینه پرداخت و نقل و انتقلات مالی است، حالا یک رقیب سرسخت مانند آمازون را در کنار خود می‌بیند.

آمازون به تازگی اعلام کرد حجم پرداخت‌ها و نقل و انتقالات مالی از طریق سیستم پرداخت آمازون در سال ۲۰۱۶ تقریبا دو برابر شده است. این فروشگاه اینترنتی پس از گسترش سیستم پرداخت خود در فرانسه، ایتالیا و اسپانیا به بازارهای دیگری مانند پرداخت‌های دولتی، مسافرت و کالاهای دیجیتال چشم دوخته است. طبق گزارش آمازون، در حال حاضر بیش از ۳۳ میلیون نفر از سیستم پرداخت آمازون برای انجام خریدهای خود استفاده می‌کنند.

سیستم پرداخت آمازون

مزایا و معایب استفاده از سیستم پرداخت آمازون

یکی از مزایای استفاده از خدمات پرداخت آمازون این است که در حال حاضر اطلاعات بیش از ۳۰۰ میلیون مشتری در آمازون وجود دارد. علاوه بر این، از آنجا که مشتریان آمازون در حال حاضر به خرید آنلاین و یا خرید به وسیله موبایل عادت کرده‌اند،‌ تجار می‌توانند آمازون را به عنوان یک شریک تجاری مفید در کنار خود ببینند.

مقاله‌های مرتبط:

از طرف دیگر بازرگانان می‌توانند به آمازون به چشم یک تهدید نیز نگاه کنند. بعضی از بازرگان نگران این هستند که آمازون به الگوی هزینه‌های مشتریان دست پیدا کند و از این موضوع سوء استفاده کند. اگرچه مانند پی‌پال، آمازون هم علاقه دارد برندش را گسترش دهد، اما نمی‌خواهد شهرت برندش را با نقض اعتماد شرکای تجاری از دست بدهد.

یکی دیگر از مزایای آمازون انگیزه‌های این شرکت برای جلب نظر مشتریان است تا در آینده از سیستم پرداخت آمازون استفاده کنند. آمازون عنوان کرد بیش از ۵۰٪ پرداخت‌ها توسط مشتریان ویژه (Prime members) انجام می‌شود. به این ترتیب این شرکت قادر خواهد بود امکانات و تخفیف‌های ویژه‌ای برای مشتریانی که از سیستم پرداخت آمازون استفاده می‌کنند در نظر بگیرد. همین امر باعث می‌شود مشتریان بیشتری به فکر استفاده از خدمات سیستم پرداخت آمارون بیفتند.

سیستم پرداخت آمازون

مزیت رقابتی پی‌پال

برخلاف همه‌ی مزایای آشکار آمازون که بیان شد، آمازون نسبتا در مورد سرویس پرداختش سکوت کرده است. این امر ممکن است به خاطر سیاست‌های جف بزوس، برای جلوگیری از نشت اطلاعات و  لو رفتن استراتژی‌های این شرکت باشد. اما چیزی که واضح است، در هیچ کنفرانس و یا تحلیلی حرفی در مورد میزان سرمایه‌گذاری آمازون روی سرویس پرداختش به میان نیامد؛ در حالی که آمازون در حال حاضر میلیاردها دلار روی زیرساخت‌های سیستم توزیع در آمریکا و حتی در سطح جهان به خصوص هند سرمایه‌گذاری کرده است. همچنین سرمایه‌گذاری پروژه‌هایی نظیر تحویل به وسیله پهپاد،‌ محتوای ویدیویی ویژه، کتاب‌فروشی آمازون و خدمات وب آمازون نیز در دستور کار آمازون قرار دارند.

کتابفروشی آمازون

برخلاف آمازون که راه زیادی برای تکمیل سیستم پرداخت خود دارد، پی‌پال تمام تمرکزش را در این زمینه راه‌های پرداخت وجه و نقل و انتقلات مالی گذاشته است و در حالی که سیستم پرداخت آمازون هنوز توسط فروشندگان زیادی پیشنهاد نمی‌شود، پی‌پال به سرعت در حال امضای قرارداد همکاری با شرکت‌های صادرکننده کارت اعتباری، بانک‌ها و بازرگانان برای گسترش قلمرو خود است.

اگرچه آمازون رشد خوبی داشته و از شروع کارش توانسته ۳۳ میلیون مشتری را جذب کند، اما فراموش نکنیم که پی‌پال در این زمینه نقش پیشرو را دارد و در حال حاضر در حدود ۲۰۰ میلیون کاربر فعال دارد و اندازه و سرعت پیشرفت پی‌پال در مقایسه با سیستم پرداخت آمازون بسیار بزرگتر و سریعتر است. در تایید این ماجرا می‌توان به مذاکره‌ی اخیر آمازون و پی‌پال اشاره کرد که توسط دن شلمان مدیرعامل پی‌پال افشا شد. در این مذاکره این دو شرکت بزرگ در مورد همکاری‌های بالقوه بحث کردند و این امر نشان از قدرت پی‌پال در این بازار دارد و اینکه به نظر می‌رسد تمرکز اصلی آمازون روی سیستم پرداخت نخواهد بود.

آمازون

آیا آمازون و پی‌پال همکاری خواهند کرد؟

از آنجایی که قلب استراتژی کسب و کار آمازون متمرکز بر مشتریان است، آمازون ضمن گسترش سیستم پرداخت خود این احترام را برای مشتریان خود قائل می‌شود که از بین سیستم پرداخت آمازون، پی‌پل یا شرکت‌های دیگر هر کدام را که می‌پسندند، انتخاب کنند.

آمازون با وجود رشد فوق‌العاده در ۲۰ سال اخیر، می‌داند که تجارت الکترونیک تنها ۱۰ درصد حجم خرده فروشی در آمریکا است و هنوز میلیون‌ها نفر در آمریکا تا به حال از آمازون خرید نکرده‌اند. به همین دلیل پیشنهاد پی‌پال به عنوان سیستم پرداخت در سایت آمازون خللی در رشد این شرکت ایجاد نخواهد کرد. همچنین از آنجایی که فعالیت اصلی آمازون فروش اینترنتی است، با همکاری با پی‌پل می‌تواند مشتریانی که تمایل به استفاده از سیستم پرداخت پی‌پال دارند را نیز جذب کند و هر دو شرکت در این معامله سود ببرند.

در نهایت می‌توان گفت آمازون به پی‌پال بیشتر به عنوان یک همکار نگاه می‌کند تا رقیب؛ درست مانند همکاری اپل با پی‌پال که اپل با وجود در اختیار داشتن سیستم پرداخت اپل (Apple Pay) باز هم از ‌پی‌پال به عنوان یکی از گزینه‌های پرداخت در آیتونز استفاده می‌کند.

نویسنده :
انتشار : ۲۹ فروردین ,۱۳۹۶
مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 19 =