شرکت آمازون (Amazon) تصمیم گرفته است زنجیره مواد غذایی هول فودز (Whole Foods) را به ارزش ۱۳/۴ میلیارد دلار خریداری کند. بر اساس این قرارداد، آمازون از یک شرکت پیشگام در خرید آنلاین، تبدیل به یک فروشنده محصولات فیزیکی به کشور آمریکا و صدها کشور همسایه آمریکا تبدیل خواهد شد.

خبر این قرارداد که روز جمعه منتشر شد، نشان دهنده بزرگی کسب و کار مواد غذایی (گردش مالی سالانه بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار در ایالات متحده) و تمایل Amazon برای تبدیل شدن به یک عادت خرید در آمریکا، با ایفا کردن نقشی پر رنگ‌تر در صنعت غذا و نوشیدنی است.

بعد از یک دهه فعالیت در فروش مواد غذایی به صورت آنلاین، آمازون نتوانست بر رفتار خرید مشتریان خود برای خرید میوه، سبزی و گوشت به صورت آنلاین تاثیر به‌سزایی داشته باشد؛ خریدن هول فودز شاید بتواند گام بلندی برای Amazon برای دست‌یابی به برنامه‌هایش باشد.

فروشگاه هول فودز

همچنین خرید هول فودز نشان دهنده بالا گرفتن رقابت طولانی میان آمازون و والمارت (Walmart)، که بزرگ‌ترین خرده فروشی مواد غذایی در ایالت متحده است، برای دست یافتن به جایگاه بزرگ‌ترین فروشگاه خرید اینترنتی هم هست. روز جمعه والمارت هم خبر از تصاحب خرده فروش محصولات نساجی Bonobos به ارزش ۳۱۰میلیون دلار داد؛ سال گذشته هم به توافق ۳/۳ میلیارد دلاری برای تصاحب jet.com دست یافته بود و مارک لر (Marc Lore)، مدیر اجرایی جت، را به عنوان مسئول تجارت الکترونیک والمارت منصوب کرده بود.

بریتین لد (Brittain Ladd)، مشاور استراتژی و زنجیره تامین، که پیش از این در Amazon کار می‌کرد در این باره گفته است:

بدون تردید والمارت، جنگ بر سر مواد غذایی را به آمازون خواهد باخت؛ اگر این اتفاق بیافتد، والمارت دیگر شانسی برای جلوگیری از اینکه Amazon تبدیل به بزرگ‌ترین کسب و کار الکترونیکی در جهان نشود نخواهد داشت.

اما ناگفته نماند، حتی با حضور فیزیکی بزرگ‌تر آمازون از طریق خرید هول فودز، هنوز فاصله زیادی با والمارت و فروشگاه‌های زنجیره‌ای سم (Sam’s Club warehouse chain)، که با هم ۱۸ درصد از بازار مواد غذایی آمریکا را در اختیار دارند، خواهد داشت. تعداد فروشگاه‌های والمارت بیش از ۱۰ برابر فروشگاه‌های هول فودز است.

اگر این قرارداد نهایی شود، Amazon و Whole Foods تنها ۴ درصد از بازار مواد غذایی آمریکایی را تصاحب خواهند کرد و تبدیل به پنجمین خرده فروش بزرگ مواد غذایی در آمریکا خواهند شد.

بازار مواد غذایی

ایده‌ Amazon، که ۲۳ سال از تاسیس آن می‌گذرد، بر اساس این هدف بنا شده بود که بتوان به راحتی از روی صفحه نمایش کامپیوتر خرید کرد. اما در چند سال گذشته آمازون، فروشگاه‌ها و کتاب‌فروشی‌های فیزیکی بسیاری در سراسر آمریکا تاسیس کرد.

علاوه بر این Whole Foods آمازون را به سطح جدیدی از حضور فیزیکی در بازار خواهد رساند. این زنجیره مواد غذایی شامل ۴۶۰ فروشگاه در ایالت متحده، کانادا و بریتانیا است که در حدود ۱۶ میلیارد دلار در سال مالی گذشته فروش داشته است. میکی وو (Mikey Vu) یک مشاور که تخصصش روی خرده فروشی است، در مورد هول فودز می‌گوید که آن‌ها قصد دارند تا فاصله هر فرد از فروشگاه، کمتر از یک ساعت و نیم باشد.

مقاله‌های مرتبط:

هول فودز (Whole Foods)، که بیشتر به خاطر فروش مواد غذایی ارگانیک مشهور است، در سال ۱۹۷۸ در شهر آستین ایالت تگزاس و بر پایه فروش مواد غذایی سالم و تازه راه‌اندازی شد. هول فودز همچنین به قیمت بالای محصولاتش هم مشهور است و این موضوع با ماموریت اصلی آمازون، که فروش محصولات ارزان به عنوان یک خرده فروش است، تضاد دارد.

تحلیل‌گران عقیده دارند که Amazon می‌تواند مانند کتاب‌فروشی‌هایش از خدمات عضویت ویژه ۹۹ دلار برای یک‌سال، که به مشتری امکاناتی نظیر ارسال دو روزه رایگان برای محصولات و مزایای دیگری می‌دهد، استفاده کند تا مشتریان هول فودز بتوانند مواد غذایی را با قیمت مناسب‌تری تهیه کنند.

آمازون چندین سال بود که سیاست ساخت انبار کالا را در ویش گرفته بود تا بتواند زمان تحویل کالا به مشتریان را به کمتر از دو ساعت برساند؛ اکنون فروشگاه‌های هول فودز می‌توانند به نزدیک‌تر شدنAmazon به خریدارانش کمک کنند. این فروشگاه‌ها صرف‌نظر از مواد غذایی، می‌توانند به محلی برای تحویل همه نوع سفارش آنلاین تبدیل شوند و آمازون به این وسیله می‌تواند زمان تحویل سفارشات آنلاین خود را هم کوتاه‌تر کند.

Amazon برای خرید هول فودز پیشنهاد ۴۲ دلار برای هر سهم را ارائه داد که در حدود ۳۰ درصد بالاتر از قیمت همان روز سهام هول فودز بود. گفتنی است تا پیش از اعلام این خبر، هر سهم این شرکت ارزشی برابر با ۳۳/۰۶ دلار داشت که با بسته شدن بازار بورس در روز پنجشنبه، با رشدی ۲۷ درصدی روبه‌رو گردید.

تصاحب هول فودز به وسیله آمازون

با وجود همه‌ این مسائل که مطرح شد، سرمایه‌گذاران عقیده دارند ممکن است خریداران دیگری هم به خرید هول فودز علاقه نشان دهند؛ اگر پیشنهاد آن‌ها بالاتر از پیشنهاد Amazon باشد، ممکن است همه چیز تغییر کند. البته گفتنی است طبق قرارداد، Whole Foods هم در صورت دریافت پیشنهاد بهتر یا منصرف شدن از انجام این قرارداد، باید مبلغی در حدود ۴۰۰ میلیون دلار را برای فسخ قرارداد به آمازون پرداخت نماید.

نویسنده :
انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۶
مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × پنج =

کانال تلگرام