برای کسب موفقیت به عنوان فریلنسر باید نکاتی رعایت شوند. اول اینکه باید بدانید مهمترین کسی که برایش کار میکنید، کسی نیست که بیشترین سود مالی را به شما میرساند یا از بقیه شهرت بیشتری دارد؛ بلکه به عنوان فریلنسر و کسی که برای مشتریهای مختلف کار میکند، خود شما مهمترین فرد مجموعه هستید. بنابراین هر هفته باید ساعاتی را صرف پرداختن به کارهای خود بکنید تا موفقیتتان تضمین شود.
آژانسهای کاری هم میدانند که برای موفقیت خود باید قدمهایی مهم بردارند. به همین دلیل است که نیروهای بسیاری را برای انجام امور مختلف جذب میکنند. این آژانسهای کاری حتی قراردادهایی ارزان قیمت با برندها و شرکتهای معروف میبندند، تا شهرت خود را افزایش دهند.
ممکن است شما بودجه کافی برای انجام چنین کارهایی نداشته باشید، اما با دقت به ۵ نکتهای که در ادامه آمده و انجام آنها میتوانید مسیر موفقیت را طی کنید.
هر روزه شرکتهای مختلف فرصتهای شغلی و نیازهای خود را اعلام میکنند. شما به عنوان یک فریلنسر، باید همواره پیگیر نیاز شرکتها و فرصتهای شغلی خالی باشید. میتوانید با شرکت مربوطه مکاتبه کنید و پیشنهاد انجام کار پروژهای را به آنها بدهید. به آن شرکت بفهمانید که شرایط فعالیت دائم ندارید. اما تا زمانی که یک نیروی دائم را استخدام کنند، میتوانید در انجام امور به آنها کمک کنید و نیازشان را برطرف سازید. به این طریق شما خود را در حرفه و مهارتتان بیشتر نشان میدهید و خود را به شرکتهای گوناگون میشناسانید. این شرکتها در مواقع دیگر هم که به نیروی کار موقت نیاز داشته باشند با شما تماس خواهند گرفت.
یکی از موهبتهای فریلنسینگ این است که خودتان میتوانید انتخاب کنید که با چه کسی همکاری کنید. تیم فریس زمانی گفت: «عمر انسان خیلی کوتاهتر از آن است که برای کسی که از او خوشش نمیآید، کار کند.»
به افراد یا شرکتهایی که آنها را مناسب میدانید و مایل به همکاری با آنها هستید، ایمیل بزنید. سعی کنید بین خود و این افراد و شرکتها رابطهایی پیدا کنید که بتوانند شما را به آنها معرفی کنند. سعی کنید به دنبال رابطهای مهم و تاثیرگذار باشید تا از این طریق اثر بهتری روی طرف مقابل بگذارید.
میتوانید همراه با ایمیل، یک هدیه هم به شرکت مقابل اعطا کنید. برای مثال اگر گرافیست هستید، میتوانید با طراحی یک بروشور طرف مقابل را تحت تاثیر قرار دهید. با این روش هم میزان توانایی و استعداد خود را به نوعی نشان دادید و همچنین خود را به فرد نزدیک کردهاید. برای انجام این کار باید دقت کنید که مشتری چه احتیاجاتی دارد. سپس با کمک ایمیل خود، او را متقاعد کنید که توان انجام امور آنها را دارید.
اگر در هفته فقط دو ساعت وقت صرف این کار بکنید، هفتهای حداقل یک ایمیل به این شکل به همراه یک هدیه میتوانید برای یک مشتری بالقوه بفرستید. اگر زمان و امکان اعطای چیزی به فرد مقابل را ندارید، باز هم مشکلی نیست. سعی کنید حداقل به پنج شرکت که ممکن است به خدمات شما نیاز داشته باشند، ایمیل بزنید.
لیدل هارت، نویسنده فرانسوی، در کتاب «چرا از تاریخ درس نمیگیریم؟» خود نوشته:
«هر فرد باسواد باید به اندازه تاریخ سه هزار ساله نوشته شده، اطلاعات داشته باشد. درست است که جستجو برای یافتن مشتریها اهمیت بالایی دارد، اما باید به عنوانیک فریلنسر، همواره به دنبال کسب اطلاعات باشید. زمانی که به عنوان فریلنسر کاری انجام میدهید کاملاً ضروری است که همیشه ایدههای جدید را دنبال کنید.»
فردی که میخواهد در کسبوکار مستقل خود موفق باشد، حتماً باید مطالعه را در اولویتهای خود قرار دهد. به طور کلی وقتی فرد در مجموعه فعالیت کند، آنچنان نیاز به کسب اطلاعات ندارد. در یک شرکت تصمیمها از طرف افراد بالاتر گرفته میشود و هر کس وظیفه مشخصی دارد. اما شخصی که کار مستقل انجام دهد، خود مسئول تمام تصمیمگیریها خواهد بود.
هر مشکلی که در کار خود با آن مواجه هستید ممکن است در گذشته برای شخص دیگری اتفاق افتاده باشد؛ پس زمانی که در کار خود با چالشی روبهرو شدید، با بررسی شرایط مشابهی که افراد یا شرکتهای دیگر با آن مواجه بودند، راه درست را انتخاب کنید. به این صورت میتوانید با استفاده از تجربیات دیگران، تصمیم درست را در هر شرایط بگیرید.
به عنوان کسی که مستقل کار میکند، شهرت برای شما اهمیت زیادی دارد. کارل لنگ معتقد است: «با تبلیغ کارهای خود به دیگران فرصتهای مناسب زیادی فراهم میشود. کارهای خلاقانه و ایدههای جذابی را که دارید به دیگران بگویید. به این طریق میتوانید به آنها نشان دهید که از پس چه کارهایی برمیآیید و دیگران هم حتماً به سراغ شما خواهند آمد.»
بسیاری از افرادی که به عنوان فریلنسر کار میکنند، از طریقی به مشتریهای بالقوه خود میگویند که برایشان چه کارهایی میتوانند انجام دهند. با انجام نمونه کارهای مناسب و فرستادن آن برای شرکتها و افراد گوناگون توانایی خود را به آنها نشان میدهید؛ برای مثال اگر طراح وبلاگ هستید، میتوانید یک وبلاگ برای خود بسازید، سپس با معرفی آن به دیگران اسم خود را به عنوان یک برند در ذهن آنها جا دهید.
انجام این کارها نوعی تبلیغات به حساب میآید و باعث شناخته شدن شما میشود. علاوه بر آن، با ساختن نمونه کار و دادن ایدههای مختلف مهارت شما برای کار بالاتر میرود.
برای خود سیستمی در نظر بگیرید تا با پیروی از آن انگیزه و انرژی شما تقویت شود. مثلاً به پیاده روی بروید یا کارهایی بکنید که باعث تقویت روحیه شما میشوند.
زمانی را در هفته به فکر کردن در مورد مسائل کاری خود اختصاص دهید. از خود بپرسید آیا به اهدافی که داشتید رسیدهاید؟ آیا کارهایتان روی برنامهای که از قبل در نظر گرفتید پیش میرود؟ آیا توانستهاید مشتریهایی که مایل به همکاری با آنها بودهاید را جذب کنید؟ و اگر پاسخ شما منفی است به دلیل آن فکر کنید.
حواستان باشد که بیشتر از یک ساعت وقت خود را به این کار اختصاص ندهید، تا ناگهان متوجه شوید که نصف روز گذشته و تمام وقت خود را هدر دادهاید!
خیلی عالی بود ، احسنت . درود بی پایان